Сряда, 14 Ноември 2018
Петък, 09 Ноември 2018 12:03

Проф. Иво Христов: Министър Захариева ще си оттегли ли подписа от Истанбулската конвенция?

Не споделям инсинуациите, че едва ли не благодарение на някаква наша позиция сме възпрепятствали ЕС да приеме адекватни юридически текстове за борба с домашното насилие. Това се нарича спекулация!

„Има ли предприети действия за оттеглянето на подписа на министър Захариева от Истанбулската конвенция и каква позиция ще изрази българската държава при обсъждане на ратификацията на Конвенцията в ЕС?“ Това попита народният представител от ПГ на „БСП за България“ проф. Иво Христов от парламентарната трибуна. Той припомни, че на 20.04.2016 г. България подписа Истанбулската конвенция, като подписът е на сегашния министър на външните работи Екатерина Захариева.

„Конституционният съд постанови, че текстове на Истанбулската конвенция противоречат на нашата Конституция. МС оттегли от НС предложението за нейната ратификация, но въпросът не е окончателно решен. Бъдещото ратифициране на този документ от ЕС ще ни задължи да прилагаме разпоредбите на Конвенцията“, подчерта народният представител от БСП. 

„Не споделям инсинуациите, че едва ли не благодарение на някаква наша позиция сме възпрепятствали ЕС да приеме адекватни юридически текстове за борба с домашното насилие. Това се нарича спекулация“, категоричен е той. Според него проблемът с Истанбулската конвенция въобще не е в материята за насилието срещу жени и деца.

„Аз съм юрист и знам, че в българското право има достатъчно инструменти такава практика да не се допуска. Големият проблем не е отсъствието на нормативна база, а в нейното адекватно приложение“, каза още депутатът от левицата. По неговите думи, под миловидната форма за борба с насилието срещу жени и деца, се опитват да прокарат идеи, ценности и практики, абсолютно несъвместими с българския цивилизационен код.

„Ако министър Захариева подкрепя една такава тенденция, много жалко за българското правителство“, коментира проф. Иво Христов.

Още по темата: Защо външната министърка плаши ЕС с България за Истанбулската конвенция?

Свързани статии (по етикет)

  • Петък, 09 Ноември 2018 12:03
    Правителството все пак оставя отворена вратата за Пакта за миграцията

    Решението на кабинета още се изработва, стана ясно от заседанието на две парламентарни комисии

    Възможно е все пак България да подкрепи Пакта за миграцията на ООН, въпреки че коалиционният съвет на управляващите обяви, че няма да го подкрепим. Българската позиция още се изработва и предстои окончателно решение на правителството. Това се разбра след съвместното заседание на двете парламентарни комисии - по външна политика и по вътрешна сигурност, съобщава Канал 3.

    Министрите Екатерина Захариева и Младен Маринов не отговориха еднозначно на въпроса, зададен от депутати от БСП, а след това и от журналистите. Подкрепяме или не подкрепяме Пакта, попита Захариева соцдепутатът Валери Жаблянов на финала на заседанието. Външната министърка не отговори на този въпрос. Тя се измъкна от медиите, подтичвайки към изхода на Партийния дом.

    По-рано, след час и половина дебати представителите на изпълнителната власт, на ГЕРБ и ДПС декларираха подкрепата си за присъединяването на България към въпросната декларация на ООН.  ВМРО и БСП потвърдиха позицията си против. Тя беше изказана и след заседанието на Коалиционния съвет в понеделник от страна на Патриотите.

    България може във всеки един момент да се присъедини към документа, стана ясно от изказването пред депутатите на външната министърка. Захариева подчерта, че Пактът за миграцията е в полза на нашите 1 850 000 сънародници, които са емигранти в момента.

    Председателката на външната комисия Джема Грозданова изтъкна, че няма как да се прави паралел между Истанбулската конвенция и Пакта, тъй като първият документ е обвързващ, докато вторият няма такъв характер.

    Лидерът на ПГ на ГЕРБ пък захапа соцлидерката Корнелия Нинова и евродепутата Петър Курумбашев, че вчера излъгали по въпроса, че в ЕП Пактът не е гласуван. По-рано социалистите обвиниха Цветанов, че е излъгал. Той ги опроверга, като показа разпечатката от гласуването в ЕП и обяви, че Курумбашев и Станишев са подкрепили пакта за миграцията с гласуване на 18 април точно в 12 часа 13 минути и 58 секунди. Цветанов укори социалистите, че се заиграват със страховете на хората и вчера са минали всякакви граници.

    Виждаме, че с всеки изминал ден се отдалечаваме все повече от европейските ценности, констатира Цветанов. Зам.-шефът на ГЕРБ установи, че за пореден път БСП и ПЕС се разминават в позициите си.

    Той обясни, че коалиционният съвет на ГЕРБ и ОП в понеделник е обявил, че не дава подкрепа на Пакта на ООН, за да избегне спекулациите на БСП и да не изпадне в обяснителен режим. Този Пакт е правно необвързващ, всяка страна спазва националното си законодателство, заяви още Цветанов.

    Жаблянов пък упрекна изпълнителната власт, че държи парламента на тъмно и поставя в неудобна ситуация своите представители в мнозинството. "И парламентаристи като Вас да събират гилзите", обърна се той към Цветанов, който се разсмя на метафората. Самият той обаче в изказването си призова при изготвяне на подобни важни решения, които засягат общественото мнение, министрите да провеждат предварително разясняване и информационни кампании.

    Източник: Канал 3

  • Петък, 09 Ноември 2018 12:03
    Цачева: България няма как да оттегли подписа си от Истанбулската конвенция

    Все още няма официална позиция дали България да се присъедини към Глобалния пакт за миграцията на ООН

    Българската държава няма да оттегли подписа си от Конвенцията на Съвета на Европа за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие, защото такава процедура не съществува. Това съобщи министърът на правосъдието Цецка Цачева пред радио "Дарик".

    Едновременно с това страната вече е информирала европейските институции и Съда на ЕС в Люксембург, че не може да я прилага след решението на Конституционния съд.

    Цачева добави, че на седмица по петдесетина неправителствени организации отправят към нея искане България да оттегли подписа си под международния документ, наричан за кратко "Истанбулската конвенция" по името на града, където е приет.

    България е подписала конвенцията през 2016 г., но тя не е ратифицирана от българския парламент. По думите на Цачева това вече не е и възможно след като Конституционният съд се е произнесъл, че конвенцията противоречи на българската конституция и "с това приключва темата".

    България няма да даде съгласие Европейският съюз като цяло да се присъедини към конвенцията, въпреки че е ратифицирана от други страни - членки, добави правосъдният министър.

    В отговор на въпрос Цачева каза, че все още няма оформена официална позиция по това дали България трябва да се присъедини към Глобалния пакт за миграцията на ООН, но предстои тя да се обсъжда във външната комисия на парламента с участието на министерствата на външните и вътрешните работи и на социалната политика.

  • Петък, 09 Ноември 2018 12:03
    Елена Йончева готвела разследване "бомба" за корупция в строителството

    Нинова към Захариева: Кой ви упълномощи да подкрепите глобалния пакт за миграция на ООН?

    Разследване за корупцията в строителството е трябвало да огласи журналистката и депутат от БСП Елена Йончева в деня, в който Сотир Цацаров поиска имунитета й. Това обяви в "Панорама" по БНТ лидерът на левицата Корнелия Нинова. Според нея действията на главния прокурор са породени от желанието на правителството да предотврати това разследване.

    Нинова съобщи още, че ръководството на Строителната камара, на среща с нея, я молело да не разгласява случая, защото Европа може да ни спре финансирането. По думите й в партията насърчават Йончева да продължи с разследванията си, а атаките на главния прокурор тя определи като "политически удар" срещу разследващ журналист.

    „Буквално няколко часа преди искането за имунитета ѝ тя ми показа документ, който е интересен. Обсъдихме го и решихме същия ден да изнесем тази информация. Не я изнесохме заради случилото се с имунитета. Но я насърчавам да продължи. Тя ще обяви за какво става въпрос в следващите дни, защото това е нейният труд", разказа Нинова. И добави, че става въпрос за тежка корупция в строителството.

Оставете коментар