Стратегическият съвет към президента предлага въвеждане на нормативни гаранции за отчетност, отговорност и откритост в модела на управление

BIG5 АКТУАЛНО Стратегическият съвет към президента предлага въвеждане на нормативни гаранции за отчетност, отговорност...
Без укрепване на човешкия капитал е невъзможен икономически напредък, а без реално овластяване на гражданите дори и добрите политики са неосъществими, се подчертава в Третата част на проекта за Национален стратегически документ

 

Без укрепване и развитие на човешкия капитал е невъзможен реален социален и икономически напредък. Ако човекът наистина е на първо място като най-важна ценност, всичко друго е средство за нейното отстояване – власт, пари, материални активи, политически, икономически и социални структури. Това е един от изводите в Третата част на проекта за Национален стратегически документ на България, изготвен от Стратегическия съвет към президента, който се представя за обществено обсъждане. В проекта се предлага подготвителен етап на реализацията на националната стратегия с необходими действия за успешното развитие на страната.

Според Стратегическия съвет висшата ценност е действителното материално и духовно добруване на българина, на основните ни социални общности, на нацията като цяло. Не на абстрактния, средностатистически българин, а на конкретните личности, семейства, професионални и териториални общности. Българският народ от плът и кръв – в реалната си социална среда с реалните си проблеми.

Човекът е на първо място не само защото е мерило на всички неща. Той е най-важният фактор за сигурността и просперитета на нацията. Разрушаването на човешкия и социалния капитал е непреодолима пречка за постигането на всички големи цели пред нацията, а неговото запазване и укрепване – абсолютно необходимо условие за обществен напредък и конкурентоспособност в глобализираната среда, се посочва в проекта за Национален стратегически документ. От Стратегическия съвет подчертават, че политиката и държавното управление са дехуманизирани. Това се усеща безпогрешно от мнозинството от българите и е главният фактор за разрастващото се отчуждение, чувството за безпътица и недоверието в институциите.

Затова в отговор на политическото и властово статукво, което възпрепятства дългосрочното развитие на България, са необходими законови и организационни промени, които да гарантират модел на управление, основан на принципите на откритост и отзивчивост към обществото, обоснованост на управленските решения, отчетност, реална отговорност.

Първостепенните национални приоритети, изискващи последователни и устойчиви инвестиции за развитие на човешкия и социалния капитал, са: образование; здравеопазване; духовност и култура; демографска, семейна и младежка политика; регионално и местно развитие; наука и иновации; политики за насърчаване и подкрепа на малкия и семейния бизнес. Държавното управление слабо се интересува от проблемите на хората и е необходимо реално, а не пропагандно подобряване на техния живот.

Водещият национален интерес трябва да е изграждане на здравословна и стимулираща човешкото развитие публична среда, а от гледна точка на външната политика – трайното конкурентно позициониране на българската държава в глобален контекст, смятат от Стратегическия съвет. Това означава и много по-ефективно участие в международните организации, в които членуваме, и взаимодействие с нашите партньори, при което ясно да се отчита националният интерес.

Набелязаните цели и приоритети трябва да бъдат подкрепени с адекватно реформиране на държавната фискална и инвестиционна политика, както и гарантирането на сигурността на личността, собствеността, общността и страната.

Дори и добре написани политики и програми ще остават неосъществени, ако не се проведат дълбоки реформи, които да овластят гражданите и да наложат лична политическа и управленска отговорност, се подчертава в проекта. Затова са необходими конституционни и законови промени, гарантиращи ефективното прилагане на управленски модел, основан на горепосочените принципи. Законът следва да предоставя гаранции, че всеки, който е получил власт от гражданите, ще я упражнява по задължителни стандарти, ще се отчита и ще носи реална отговорност.

Отговорът на въпроса откъде трябва да започне оздравяването, е ясен – от „върха”. От върха на държавата тръгва създаването на нужната нова сплав от морал и компетентност, а това изисква нова система за подбор на овластените, функционираща под контрола на обществото. Тук се включват не само честните избори, но и ефективният следизборен контрол върху избраните. Това е истинската алтернатива на статуквото и средство за насърчаване на гражданската активност.

В проекта се откроява нуждата от много по-ефективен контрол и по-строги санкции за корупция и злоупотреба с власт, както и от нови стандарти и ефективни механизми за политическа, административна, материална и морална отговорност в духа на съвременните европейски практики. Необходимо е правната уредба да задължава министър-председателя редовно да отчита резултатите от своята работа и от дейността на ръководеното от него правителство пред Народното събрание.

Чрез съществено преработване на законовата уредба и на институционалните практики се предлага да се ограничи съзнателното заобикаляне или нарушаване на изискванията за оценка на въздействието на законодателството и политиките.  Всеки орган на власт, всяка администрация и всяко длъжностно лице трябва да се отчитат пред обществото за изразходваните средства и постигнатите резултати. Днешната безотчетност и подмяната на отчетността с рекламни акции следва да се замени от цялостно законово уреждане на процеса на планиране и отчитане на резултатите от управлението.

Реформата в съдебната власт е от ключово значение. Една от първите стъпки в тази насока е създаването на механизми за недопускане на политически и други обвързаности в съдебната система и създаването на функциониращ обществен контрол върху действията на прокуратурата и практическа възможност за разследване на главния прокурор.

Стратегическият съвет предлага и да се възстанови неприемливо ограниченият съдебен контрол върху актовете на органите на властта и да се отстранят правните и практическите пречки пред упражняването на конституционно закрепеното право на защита.

„Най-важната особеност на предлагания нов Национален стратегически проект е, че той цели максимален брой български граждани да се почувстват съпричастни и да станат съавтори на идеите и начинанията“, подчертават от Стратегическия съвет. Според него разколебаното чувство за общност е най-разрушителната последица за общественото съзнание от вируса на злоупотребата с власт и корупцията, поразил държавата и обществото. Третата част от проекта за Национален стратегически документ ще бъде подложен на обществено обсъждане в сайта на гражданската инициатива „Ние, е-народът” https://e-narod.bg/, както и в платформата на инициативата във фейсбук.

***

Пълният текст на третата част на проекта за Национален стратегически документ може да видите -тук-

 

Последни новини

Румен Петков: Тези избори са на живот и смърт

 Всички избори са важни. Но днес повече от всякога трябва да знаем, че тези избори са на живот и смърт. 120 хил. българи миналата...

Илияна Йотова: Нито веднъж не съм се съмнявала в подкрепата на БСП за нашите кандидатури

Корнелия Нинова може да се похвали, че успешно е защитила тази кандидатура – на президента Радев, каза Йотова  „За тези четири години от нашия мандат...

Ивaн Гeшeв ce cрeщнa c ръкoвoдcтвoтo нa Кaмaрaтa нa cтрoитeлитe в Бългaрия

Пo врeмe нa рaзгoвoрa бe oбcъдeнa възмoжнocттa зa пoдпиcвaнe нa Мeмoрaндум зa cътрудничecтвoДнес, 25.02.2021 г., главният прокурор на Република България Иван Гешев се срещна...

Борисов ще настоява пред Европейския съвет производителите на ваксини стриктно да спазват договорите

  Във фокуса на обсъжданията на държавните и правителствените ръководители ще бъдат пандемията от COVID-19, готовността за реакция при заплахи за общественото здраве, сигурността и...