Георги Свиленски: Милиардите от тол такси се оказаха мираж

BIG5 АКЦЕНТИ Георги Свиленски: Милиардите от тол такси се оказаха мираж
Парламентът възложи на Сметната палата да извърши одит на Агенция „Пътна инфраструктура“ за тол системата

 

Парламентът възложи на Сметната палата да извърши одит на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) за тол системата. „За“ предложението гласуваха 97 народни представители, без „против“ и с 4-ма „въздържали се“.

Проектът на решение бе внесен от ПГ на „БСП за България“ във връзка с разискването с министъра на регионалното развитие за тол системата. Предложението на социалистите включва периода от началото на проектирането на системата до края на 2020 г.

Милиардите от тол такси се оказаха мираж. Това каза заместник-председателят на ПГ на „БСП за България“ Георги Свиленски от парламентарната трибуна по време на разискванията за реформата в политиката за пътните такси, предаде Агенция „Фокус„.

„Ако направим една бърза справка в деловодството на настоящото Народно събрание, ще установим, че по искане на граждани са зададени стотици въпроси от народни представители във връзка с ремонта и строителството на различни пътища и пътни съоръжения в цялата страна. Отговорите на тези въпроси от г-жа Аврамова са практически бланкетни и могат да се обобщят с едно единствено изречение: „Ремонт е необходим, но ще бъде направен, когато заработи тол системата“, започна своето изявление Георги Свиленски.

„Това се превърна в една мечта от нашите мечти, защото милиардите от тол таксите се оказаха мираж. Министър-председателят и неговите министри ни убеждаваха, че с електронната система щза събиране на пътни такси ще се въведе справедлиявият принцип който замърсява и руши пътищата, плаща повече. Равносметката от първата година показва, че собствениците на леки автомобили са платили двойно повече от тези на автобуси и камиони“, допълни още Свиленски.

По думите му „печатницата за пари“ не покрива дори направените инвестиции за изграждането на тол системата.

Тол системата е организирана схема – ние обаче силно вярваме, че ще дойде ред и на българската справедлива прокуратура да се поинтересува от тази уникална уникалност, заяви народният представител от ПГ на „БСП за България“ Манол Генов по време на разискванията за реформата в политиката за пътните такси.

„Аз и колегите ми се чувстваме изключително удовлетворени от това, че успяхме с въпросите към вас преди седмица по темата за тол системата в сраната да провокираме сериозен обществен интерес. Вашият отговор от тази трибуна на парламента миналия петък цяла седмица е обект на доста унищожителен разбор сред медии, граждански форуми, сред анализатори и експерти. Както и да се прикриват с общи приказки ситуациите, които поставя работата на тази тол система, повече от ясно е, че има много висящи въпроси около тази доста съмнителна и потайно реализирана система, която вие миналия петък нарекохте уникална“, заяви народният представител от БСП.

„Ние от БСП сме длъжни да повтаряме и доразвиваме въпросите към вас и правителството, докато не получим истинските отговори, а не общи приказки, поредица и купища от цифри, които интерпретирате по доста различни начини. Ние не сме единствените, които продължават да недоумяват защо толкова огромна организация се е заела да върши толкова еднотипна дейност“, заяви още Манол Генов.

Народният представител от ПГ на „БСП за България“ попита дали страни като Германия са по-глупави, че да имат една единствена институция, която покрива всички правомощия. „Само на вас ви изглежда, че разходните сметки на тол системата са приемливи. Цифрите сочат, че за трите тримесечия на 2020 г. харчът за разходи на Националното тол управление е над 60 млн. лв. Прибавете към тях и 28 млн. годишно, които се очаква да се добавят с бъдещия анекс, който ще бъде сключен. Не ви ли притесняват тези общо 90 млн. лв. годишно разходи. Още по-безнадеждно изглежда положението, ако си признаете, разбира се, че срещу този годишен разход никой не обещава ръст на инвестиции в пътищата на страната. Провалът в приходната част на тол системата има съвсем друго обяснение. Може би повече, отколкото на вас ви се иска. Не толкова кризата около пандемията е виновна, колкото криворазбраната премиерска щедрост да редуцира приходност в угода на всеки, който поиска. Тол системата падна жертва и на този популизъм“, заяви още Манол Генов.

По думите му не кризата, а провалът на старта на тол системата е причината броени дни преди края на 2020 г. да има три пъти по-малко годишни приходи от тол такси от реално заложените 450 млн. лв. „Сега очакването е 140. Пак по различни данни“, допълни още той.

 

 

Последни новини

Протест в София срещу застрояването на Черноморието

Демонстрантите призоваваха за забрана на строителството в защитената зона и настояха териториите да бъдат върнати на държавата и отчуждени на цените, на които са...

Мегаделото САПАРД приключи след 13 години – без осъдени поради давност

Разследването започна през  2007 година по доклад на ОЛАФ, бизнесмените Марио Николов и  Людмил Стойков бяха задържани, а прокуратурата обяви, че е разкрила схема...

И все пак ще ни “чипират” – вижте как

Създава се "цифров зелен пропуск"  Европейската комисия ще предложи този месец цифров документ, който - ако бъде одобрен от страните членки - да позволи свободно...

„Най-после си имаме и забранен национален празник“

Иво Христов: При спиране от контролните органи съобщавайте, че няма да преминавате в друга област; Гергана Пирозова: Важното в случая е да се попречи президентът...