2021 изглежда като черна дупка за очукания европейски туризъм

BIG5АНАЛИЗ2021 изглежда като черна дупка за очукания европейски туризъм

 

В туристическите горещи точки на Южна Европа всичко, което могат да направят, е да се подготвят и да се надяват.

 

Ваксинациите за коронавирус се въвеждат, но ще минат месеци, преди да бъдат доставени достатъчно дози, за да могат хората да започнат да се пътуват в самолети, да правят круизи или да посещават пълни барове по плажа. Това означава, че бизнесът е до голяма степен в тъмнина за летния сезон тази година.

Очакванията са, че ще бъде по-добре от 2020 г., но това е ниска летва за постигане. На гръцкия остров Санторини миналата година пристигнаха само три круизни кораба, в сравнение с близо 600 през 2019 г. Данните на Европейската комисия, публикувани в четвъртък, показват, че нерезидентните празнични нощи в Италия, Испания и Гърция са спаднали с най-малко 70% и предупреждава индустрията да се подготви за поредната тиха година.

„Очаква се туристическите потоци като цяло да се възстановят напълно до нивата си отпреди кризата през 2021 г.“, каза комисията. В Италия туризмът ще изостане от по-широкото икономическо възстановяване, тъй като посетителите „само постепенно се връщат, тъй като несигурността намалява“.

 

Търсят се туристи

Делът на брутния вътрешен продукт, генериран от пътувания и туризъм

За тези в бранша това е очевидно по-малко от два месеца в годината. Паоло Манка, който управлява веригата Felix Hotels в Сардиния, казва, че досега обикновено вижда летни резервации с 30%.

Това е трудна ситуация за собствениците, които все още имат разходи за поддръжка и наемане без гаранция за доходи.

„Трябва да сме готови, без да знаем дали можем да отворим“, каза Манолис Карамолегос, който притежава Meltemi Hotels and Resorts в Санторини и е президент на местната асоциация на хотелиерите. „Не можем да оставим подготовката за последната минута.“

 

Гръцките пристанища видяха, че пристиганията драстично намаляват през 2020 г.

 

Туризмът е от решаващо значение за много места в Южна Европа. Той представлява 21% от икономиката в Гърция и 17% в Португалия. Често е основният работодател в региони, в които липсват други индустрии, като осигурява решаващ доход за семействата и подкрепа за местните икономики.

Перспективите ще се подобрят с продължаването на ваксинациите.

Дори да има скок в резервациите в последния момент, ползите няма да се почувстват равномерно. Европейската комисия казва, че ще предпочитат дестинациите у дома или в близост до места като Гърция и Португалия.

Междувременно, докато кампанията за инокулация на Европейския съюз напредва бавно – и противоречиво – правителствата търсят всяка възможност да помогнат на туризма.

Гърция иска Европейският съюз да създаде сертификат, така че тези, които са инокулирани, да могат да пътуват свободно. Вече е постигнало споразумение с Израел, който е световен лидер в областта на ваксинациите, според Bloomberg Vaccine Tracker.

TUI AG, най-големият туроператор в света, заяви тази седмица, че се придържа към плановете си да предложи четири пети от обичайната си празнична програма това лято.

Но ентусиазмът му не се споделя от правителството на Великобритания. Министърът на транспорта Грант Шапс препоръча на британците тази седмица да не резервират почивки.

„Просто не знам отговора на въпроса къде ще бъдем това лято“, каза той. „Най-добрият съвет е да не правите нищо на този етап.“

Някои хотели в Южна Европа отчитат по-силно вътрешно търсене, което ще компенсира някои, но не всички, удари за приходите. В Португалия главният изпълнителен директор на Pestana Hotel Group Хосе Теотонио заяви, че стаите в продажбите му през януари са разграбени от местните жители, тъй като продължаващият страх от забрани за пътуване и карантини възпира чуждестранните посетители.

Въпреки че ваксините трябва да сложат край на такива строги мерки, все още не е много ясно кога. И правителствата често случайно въвеждат ограничения, като държат бизнеса и потенциалните си клиенти на ръба.

„Нуждаем се от точни индикации от правителството по отношение на насоки за безопасност, протоколи, за да планираме напред“, каза хотелиерът Манка, който е и ръководител на асоциацията на хотелиерите Federalberghi Sardegna. „За туризма липсата на яснота е толкова вредна, колкото самата Covid.“

източник: bloomberg

[td_block_social_counter]

Последни новини