Politiko: Фейсбук блокира съобщения на институции и правителства на ЕС, разчита ги като реклами

BIG5 ПРОФИЛ Politiko: Фейсбук блокира съобщения на институции и правителства на ЕС, разчита ги...
Трафикът на австралийските новинарски сайтове намаля значително след въведените от Facebook забрани

 

Facebook е определил погрешно съобщения от институции на Европейския съюз и европейски правителства като политически послания, съобщава Politiko.

Платените публикации – често свързани с кампании за информиране на обществеността около пандемията COVID-19 и последиците от Brexit – бяха добавени към онлайн регистъра на политическите реклами на гиганта на социалните мрежи, заедно със съобщения от крайнодесни групи.

Неправилното разчитане на съобщенията в социалната мрежа повдига въпроси относно способността на Facebook да контролира собствените си инструменти за прозрачност, изготвени за противодействие на обвиненията, че улеснява разпространението на дезинформация, отбелязва медията.

След като Politiko се свърза с централното управление на Facebook за коментар защо тези обществени съобщения са третирани по същия начин като платените публикации на политическите партии, компанията призна, че ги е идентифицирала погрешно и заяви, че е в процес на премахването им от онлайн базата данни с политически реклами.

„Рекламите за COVID-19 обикновено имат право да се показват без отказ от отговорност“, заяви говорителят на Facebook Робин Кох. „Рекламите за други социални проблеми също могат да бъдат освободени, ако не съдържат политическо или електорално съдържание, така че някои от тях може да са маркирани по погрешка.“

Грешката беше широко разпространена сред платени съобщения за обществени услуги, на обща стойност десетки хиляди евро, които бяха разглеждани хиляди пъти от институции на ЕС и други публични органи като британското правителство.

Между 12 януари и 10 февруари Европейската комисия, Европейският парламент и европейските правителства, най-вече Великобритания, бяха едни от най-големите купувачи на реклами във Facebook, според анализ на Digital Bridge – трансатлантическият технически бюлетин на Politiko.

Winbet – победата е на върха на пръстите! (18+)

Британското правителство, например, наскоро купи десетки реклами, свързани с Брекзит и COVID-19 във Facebook, за да повиши осведомеността относно необходимостта хората да се защитят и да се подготвят за промените в начина, по който стоките могат да бъдат изпращани до и от страната. Европейската комисия пък заля Унгария с дигитална анти-ромска дискриминационна кампания, а Съветът на Европейския съюз пусна реклами в чест на Националния ден на Литва (и след това ги пусна в Латвия и Полша).

През последния едномесечен период общите разходи за политическа реклама за блока от 27 държави и Великобритания възлизат на 6,2 милиона евро, според инструментите за прозрачност на Facebook. Великобритания беше най-големият пазар с общо 2,2 милиона евро, изразходвани за политически реклами. Сред страните от ЕС Германия, Италия и Швеция бяха съответно трите най-големи потребители.

Съединените щати – където почти всички покупки на политически реклами във Facebook са преустановени след изборите в страната в началото на ноември – също натрупаха 1,9 милиона евро на национални политически реклами за същия период, включително от поредица от леви и десни наклонени партии групи, които успяха да избегнат продължаващата забрана на технологичния гигант, според анализа на POLITICO.

На фона на нарастващото безпокойство относно ролята на Facebook в демократичните избори, политиците настояват за по-голям надзор върху платените политически реклами и често са критикували грубо ролята на социалния гигант в обществото.

В последния едномесечен период много от платените съобщения във Facebook бяха свързани с избори като предстоящия вот в Холандия на 17 март и регионални избори в Каталуния на 14 февруари.

Грешно разчетени бяха и съобщения от Европейския парламент, популяризиращи практики за устойчиво земеделие и платени от Комисията съобщения около обществената осведоменост за COVID-19.

Правителствата в Европа и САЩ многократно са призовавали Facebook да ограничи лошото поведение, а изследователите са открили пропуски в начина, по който технологичният гигант управлява подобни политически реклами на своята платформа. Миналата година Брюксел направи предложения за ограничаване на начина, по който политическите групи могат да насочват потенциалните избиратели онлайн с персонализирани реклами.

Въпреки критиките срещу Facebook, правителството на Обединеното кралство – един от най-големите купувачи на реклами в страната през последния едномесечен период – пусна множество платени съобщения в социалните мрежи за планове за икономическо възстановяване на страната и здравни предупреждения за COVID-19. Някои от тези реклами също се пускаха в Дания и Португалия, за да информират британски емигранти и тези, които искат да търгуват с Обединеното кралство.

Ограничителните мерки на Facebook създадоха ред проблеми и в Австралия, където трафикът на новинарските сайтове намалява с 13 процента от страната и с 30 процента от чужбина, след като Facebook блокира новинарско съдържание от платформата си за австралийски потребители по-рано тази седмица, показват данни на фирмата за уеб анализи Chartbeat.

Данните, събрани от около 255 австралийски уебсайта и съобщени от местни медии, включително ABC в петък, дават индикация за въздействието на забраната на Facebook, приложена в отговор на предложените от австралийското правителство закони, принуждаващи технологичните компании да плащат на някои издатели за техните съдържание.

Winbet – на един клик разстояние! (18+)

Спадът е различен от това, което издателите са преживели по време на временни прекъсвания във Facebook, каза главният технологичен директор на Chartbeat Джош Шварц пред ABC, цитиран от Politiko.

„В предишни изследвания установихме, че когато Facebook беше напълно изчезнал, потребителите преминаха от Facebook към други платформи и трафикът остана постоянен или дори се увеличи“, каза Шварц. Този път, „когато трафикът във Facebook спадна, общият австралийски трафик не се премести към други платформи.“

На пресконференция австралийският премиер Скот Морисън заяви, че правителството му няма да отстъпи: „Просто бих казал на Facebook: Това е Австралия. Ако искате да правите бизнес тук, работете според нашите правила.“

Последни новини

OpenLux: Шефът на „Лукойл“ – собственик на „България мол“

Освен това се оказа, че в “Лукойл” няма броячи за контрол върху потоците горива на входящите и изходящи тръби от нефтокомбината и неговия частен...

Боряна Димитрова: ГЕРБ изгуби битката и в медиите и социалните мрежи

Партията на Слави спечели от активността си по време на кампанията в социалните мрежи, смята социологът  Привържениците на ГЕРБ са разочаровани от липсата на активно...

„Галъп”: България иска кабинет анти-ГЕРБ

64,4 % не вярват, че този парламент ще излъчи правителство, 54,5% искат кабинет на Слави Трифонов, сочи проучването  Българските избиратели по-скоро биха предпочели да има правителство...

Австрия предлага да бъде домакин на евентуална среща между Байдън и Путин

 Австрия предлага своята столица Виена като място за евентуална среща между президентите на САЩ и Русия Джо Байдън и Владимир Путин. Това стана, след...