МиГ-ът на Терзиев се е взривил, преди да падне във водата

BIG5АКЦЕНТИМиГ-ът на Терзиев се е взривил, преди да падне във водата

 

Изтребителят МиГ-29, управляван от майор Валентин Терзиев, най-вероятно се е взривил, преди да падне в Черно море. Това е версията, по която работи разследването, след като останки от самолета бяха открити да се носят в морето на 11 км югоизточно от Шабла.

От четвъртък към откритите предмети се прибавиха и останки, определени от началника на отбраната адмирал Емил Ефтимов като “биологичен материал”. Снощи майор Валентин Терзиев бе официално обявен за загинал. След като е намерен биологичен материал, е възможно самолетът да се е взривил над водата, а не да се е забил в морето заради грешка или объркване на пилота, коментираха пред “24 часа” авиатори.

МиГ-29, управляван от майор Валентин Терзиев от авиобаза “Граф Игнатиево”, изчезна в нощта на вторник срещу четвъртък над Черно море.  Самолетът е загубил и радиовръзка. “Открит е биологичен материал сред останките от падналия на 9 юни във водите на Черно море военен самолет МиГ-29, който е предоставен за ДНК експертиза”, съобщи в четвъртък адмирал Ефтимов.

Winbet – на един клик разстояние! (18+)

Ден по-рано военните съобщиха, че са открили и спасителната жилетка на пилота. Сигурно било и че майор Терзиев не е катапултирал преди катастрофата, защото е щяло да има радиосигнал.

Ако взривът е станал във въздуха, за каквото говорят разпръснатите останки и откритият биологичен материал, много вероятно причината да е в дефект на ракетата, закачена за крилото на самолета, обясниха летци.

Вече е имало случаи, когато при изстрелване ракетата не се откача от крилото, а остава закачена за самолета. Тогава двигателят ѝ, който е барутен, прогарял крилото или водел до взрив. Като версия още в сряда се появи и възможността изтребителят да е бил поразен от ПВО, тъй като учението “Шабла 2021”, в което е участвал майор Терзиев, включваше и стрелби. Според експерти, с които разговаря “24 часа”, тази версия била изключително малко вероятна.

Ако изтребителят се е блъснал във водата, тялото трябваше да остане здраво и завързано за седалката, аргументираха се експертите. “Каквото и да говорим, човека го няма, а грешките са много”, смятат дългогодишни специалисти и авиатори.

Втората теза според тях за инцидента е, че повече от 30 г. не е провеждана парашутна подготовка над море

и не е оттренирано технологично катапултиране над вода. Особено когато летецът вижда, че навлиза в морето. Тогава той даже трябвало да се освободи от парашута, като махне презрамките, които го държат за пилотската седалка. В противен случай, като се навлажни парашутът, ставал като котва и летецът не можел да изплува. Пита се дали е имало допълнителни радари освен дежурните по график

“Примерно, от 12 през нощта до 2,00 ч дежури еди-кой си радар над Братово, друг над Плевен и т.н. Те формират радиолокационно поле. Като минава самолет през това поле, той се вижда на екрана и щурманите вземат решение, ако има наши самолети във въздуха, какво да правят. Въпросът е дали към нормалния дежурен радар, който е работил по това време, са били включени по заповед допълнителни, за да осигуряват стрелбите в Шабла”, пита опитен авиоинженер.

Тези въпроси чакат отговори, смята той. Важно било да се знае дали тези радари са трикоординатни, които измерват широчина, дължина и височина. Без тях не можело да се засече бързото падане на мишената над морето. Отговори дължали и наземните специалисти, тъй като управлението на самолета става от команден пункт, в който стоят диспечери. Те имат пред себе си изнесени екрани от радар и наблюдават къде е изтребителят, имат пряка връзка с летеца и го насочват.

“Големият въпрос е управлението на полета от земята – какво е било, кой го е правил, въз основа на информацията от кой радар”, допълват експерти. И посочват, че по принцип на Запад, когато се правят такива полети, се осигуряват от три самолета. Единият пускал мишената, оттеглял се настрани и играел ролята на контрол – заснемал всичко. Вторият удрял мишената, а третият бил наблюдаващ, спасителен и насочващ.

Ако нещо не е наред, той предупреждавал стрелящия да не го прави. Всичко, каквото е правил майор Терзиев, било тренирано често и многократно в българската авиация преди. А в последните години било загърбено с оправданието за финансов недостиг.

Издирването на останки от самолета продължи и през целия ден в четвъртък. Бяха открити и още две следи, където се налагало допълнително проучване, разясни адмирал Ефтимов. Основната цел на операцията обаче вече е намирането на черната кутия, стана ясно от изказването му.

“Действията ни се насочват най-вече към намиране на черната кутия на самолета. Това е ключов момент, за да може да се анализират причините и да може да продължи плановата летателна дейност на изтребителната авиация на Българската армия”, поясни адмиралът. Военните се надяват
да успеят да намерят кутията до 4 дни, за да не бъде унищожена информацията

Частни фирми, които разполагат с необходимата техника, са се включили вчера в издирването на потопените останки. Дълбочината на мястото, където се предполага, че е паднал самолетът, е над 70 м и военните нямат нужната техника.

От Атлантическия съвет на България настояват да се разследва какво въоръжение е имал самолетът по време на злополучния полет дали ракетите „въздух-въздух“, с които е бил екипиран, са преминали ремонт – кога е извършен той и коя е фирмата-изпълнител.

Атлантиците питат също дали по време на инцидента в този район е засечена активност на руската бойна авиация. Те настояват в разследването на инцидента да бъдат привлечени съюзници от НАТО и от партньорски страни.

В сряда се появи версия дали самолетът не е поразен от огън на ПВО при същото учение, в рамките на което е изпълнявал мисия майор Терзиев, но според специалисти това е изключително малко вероятно.

Разследване как е извършена поддръжката и модернизацията на самолетите МиГ-29 по договора с производителя им РСК “МиГ”, поискаха от Атлантическия съвет. Според тях в разследването задължително трябва да се включат експерти от НАТО, по-специално от Полша и Украйна.

Служебният министър на отбраната Георги Панайотов незабавно да представи на българското общество пълен отчет на изпълнението на всички сключени договори с РСК МиГ по рамковото споразумение от 2018 г. за ремонтите и поддръжката на МиГ-29. В отчета следва да се включи и пълната информация относно всички проблеми, които до момента сме имали с руската страна по изпълнението на договорите – както по отношение на закъсненията в сроковете на изпълнение, за което вече са поискани неустойки, така и във връзка с възможни некачествени ремонти и рекламации от наша страна, настояват от Атлантическия съвет.

Незабавно правителството, основавайки се на принципа на солидарността в НАТО, да поиска стартиране на съюзна мисия по охрана на българското въздушно пространство, докато България не придобие надеждни способности за самостоятелно изпълнение на задачите по Air Policing, искат още от организацията. А всякакви проекти за допълнително удължаване на ресурса на съветските изтребители трябвало да бъдат прекратени.

Авиационните специалисти посочват, че е важно черната кутия на самолета да бъде открита до 4 дни, за да не бъде унищожена информацията в нея.

Припомняме, на 9 юни 2021 г. сутринта бе съобщено, че „при изпълнение на тренировъчна задача над морската акватория на Република България, самолет МиГ-29 от състава на българските Военновъздушни сили, е изгубил радиовръзка и е изчезнал от радарите в 00:45 ч.“.

Според официална информация, в учението „Шабла 21“ са участвали и военновъздушните сили на Сърбия, както и военни от САЩ.

[td_block_social_counter]
spot_img

Последни новини