Агенция „Пътна инфраструктура“ дължи по 150 000 лв., или общо 600 000 лв., обезщетение на двете деца, вдовеца и майката на жената, която загина при нелеп инцидент в тунела „Ечемишка“ на магистрала „Хемус“ през февруари 2017 г. Това е решила съдия Евгения Генева от Софийския окръжен съд преди дни, става ясно от съдебните регистри. АПИ е осъдена да плати и 27 000 съдебни разноски, както и близо 13 000 лв. такси по делото.
Е.М. загина, след като колата, в която се возеше на предната седалка, бе ударена от паднала конструкция на осветлението. Гредата и осветително тяло се стоварили върху автомобила. Инцидентът стана в тунела в посока София, който по онова време беше двупосочен заради ремонта на съседната тръба.
След трагичния инцидент е извършен демонтаж на носещата метална конструкция, демонтаж на осветителните тела, изтегляне на кабели и монтаж на лед осветителни тела върху стената на тунела само за седем дни, за 304 372 лв. При това положение да се твърди, че става дума за „случайно събитие“, което било непредотвратимо, е абсурдно, пише съдия Генева в отговор на твърденията на АПИ.
В иска си наследниците на жертвата твърдят, че са преживяли загубата тежко, а съпругът на загиналата е развил и онкологично заболяване. Те настояват, че причина за злополуката е нехайството на АПИ. Носещата конструкция на осветителните тела била монтирана през 1984 г. и повече от 20 години съоръжението било оставено без антикорозионна защита, поради което от 2010 г. е трябвало да се ремонтира основно, а от 2015 г. е трябвало да се демонтира, тъй като била в аварийно състояние.
Още през 2010 г. осветително тяло паднало върху друг автомобил, при което шофьорът бил наранен. През 2016 г. имало авария в тунела, засегнала една от напречните греди. Но въпреки тези инциденти ремонт не бил направен, разказва исковата молба.
АПИ оспорва исковете, твърди, че злополуката била „случайно събитие“. Твърди, че била сключила договор за обществена поръчка и изпълнителят по него – „Автомагистрали“ ЕАД, било отговорно за ремонта и поддръжката на инсталацията. Съдът е привлякъл към делото като трето лице помагач държавното дружество. Но в съда се доказва, че въпросните ремонти изобщо не са били част от договора му с АПИ, което се доказва.
На 24 септември 2020 г. пред съда свидетелства братът на загиналата, който е шофирал колата, когато става инцидентът. Той разказва, че се движели с 40-45 км/ч, когато внезапно нещо се строполило и станало тъмно. В първия момент той не различил сестра си. Когато излязъл и отворил вратата от нейната страна, видял, че мястото й е затрупано с железа, а тялото ѝ било изместено чак на задната седалка, притиснато от едно желязо. Шофьорът на тира, който се движил пред тях, дошъл, премерил пулса ѝ и казал, че е мъртва. Други участници в движението се обадили на 112, пристигнала полиция и линейка и констатирали смъртта на й.
Съдът обяснява, че според Закона за пътищата ремонтът и поддържането на републиканските пътища и пътни съоръжения, каквото безспорно е тунел „Ечемишка“, е задължение на АПИ.
Експертите са установили, че шофьорът не е имал възможност да предотврати удара. Невъзможно е било да забележи увреждане на металната конструкция, тъй като осветлението е на височина 5,70 м. и не се вижда нищо над осветителните тела. От техническа гледна точка при посочените параметри ударът е бил непредотвратим, обясняват експертите.
„Разрушаването на връзката е следствие от липса на експлоатационна поддръжка“, категорични са експертите. Съдът приема, че дори и да е имало някаква поддръжка, тя несъмнено е била недостатъчна. Основна роля за съхраняване на носещата способност на стоманената конструкция има качеството на нейната антикорозионна защита; тъй като се намира в условията на много агресивна среда, тази защита се износва ускорено, обяснява експертизата. Необходимо е било периодично нанасяне на антикорозионно покритие.
Още през 2015 г. и 2016 г. има доклади за „тревожното състояние на носещата конструкция и осветителната инсталация“. В доклада от 2016 г. се отбелязва, че за 32 години експлоатация на лявата тръба на тунела не е правен никакъв ремонт. Огледът след инцидента показва, че конструкцията на осветителната система не е била безопасна за експлоатация поради корозия над 50% и деформация на елементите от връзките. Те са били „укрепени“ чрез привързване с тел.
От всички 2400 осветителни тела към 2016 г. пълноценно светели само 135 и в резултат на доклада били монтирани 125 натриеви лампи високо налягане. Преди движението да бъде организирано двупосочно, били свалени само 900 осветителни тела, което олекотило конструкцията с 18 т. Цялата конструкция обаче тежала 144,9 т, осветителните тела – 21 т и кабелите – 39 т.
Решението не е окончателно и агенцията може да го атакува пред Софийския апелативен съд. За разлика от гражданското дело за инцидента, наказателното още се протака.
източник: Сега