Румен Петков: Нямаме политическо коалиционно споразумение с приоритети, имаме изтръскани намерения

BIG5ИНТЕРВЮРумен Петков: Нямаме политическо коалиционно споразумение с приоритети, имаме изтръскани намерения
Държавната петролна компания досега колко стотин милиона ни струва? Тази Държавна петролна компания всъщност не прави нищо. Нищо. И държавата, и правителствата, и Събранието я търпят. Това са ужасяващи неща. И някой излиза и казва – тук има едни пари, трябва да ги спрем. Спрете ги, момчета, вие бяхте във властта. Не в културата, не в спорта, не в земеделието, вие управлявахте парите и икономиката на България, защо не ги спряхте тези течове. А беше толкова лесно. Румен Петков, председател на ПП АБВ, в интервю за обзора на деня на Радио „Фокус” „Това е България”

 

 Огромен корупционен скандал, битка за милиардите в оръжейния бизнес, неразбории между изпълнителен директор и Борда на директорите, политически апетити за преовладяване на апетитен бизнес – многобройни трактовки ни поднася тези дни историята в Държавната консолидационна компания /ДКК/, в която видимата част е минимална, а неизвестните много. И двете страни размахват папки с документи, в публичното пространство се въртят имената на ВМЗ-Сопот, КИНТЕКС, „Дунарит“. Оръжейният бизнес, който по правило обича тишината, се озова под прожекторите. Какви апетити към него избиха на повърхността? Защо ДКК се оказа изведнъж ябълката на раздора? Темата продължаваме с председателя на ПП АБВ Румен Петков. Господин Петков, преди два месеца предупредихте, че ВМЗ-Сопот е в катастрофално състояние, а Кирил Петков си прави пиар за сметка на завода. Какви корпоративни интереси прозират около случващото се в ДКК?

– Аз трудно бих могъл да формулирам, какви са точно интересите около случващото се около ДКК, но очевидно на повърхността излизат много нередности. Аз настоявам от 6-7 месеца да се направи преглед в ДКК – ДКК предоставяла ли е кредити, например на ВМЗ-Сопот, ДКК писмено обръщала ли се е към КИНТЕКС, към ВМЗ да се сключват договори с чужденци за десетки милиони, впоследствие има ли движение по тези договори или просто едни 10 милиона долара на ВМЗ са заминали в чужбина, едни 5 милиона долара на КИНТЕКС са заминали нанякъде. И никой не пожела, включително господин Петков не пожела да отговори на този въпрос. И това показва едни оплитания и зависимости, от които нашият военно-промишлен комплекс, разбира се, някои го наричат отбранителен комплекс – терминологичният апарат не е важен, важно е това, което вие казахте, че военно-промишленият ни комплекс се нуждае от хигиена. ГЕРБ за съжаление нанесе най-тежките удари през последните години – имам предвид на два пъти влизания на качулки, ДАНС, прокуратура, полиция в КИНТЕКС, от което разбира се в впоследствие не произлезе нищо. Атаките срещу „Арсенал“ – че се крадели части, незаконно са произвеждали някъде оръжие, после се оказа, че частите, които МВР извади на показ, далеч не са българско производство. Но така или иначе това, което тези дни стана в ДКК, се нуждае от много сериозна проверка, и то бърза проверка, светкавична проверка. И пред обществото трябва да се излезе с ясни заключения, и то заключения коректни, а не заключения, както вие казвате – едната страна размята документи, другата размята документи, обществото е разтресено, но ние ще плащаме много тежки плодове, защото по този начин губим пазари. Аз имам известна представа след двата удара върху КИНТЕКС от правителството на Борисов, какво последва на индийския пазар, на алжирския пазар, въобще какво последва за нашия държавен търговец. Това да плашиш по този начин държавният търговец – или да искаш да го смачкаш, за да го продадеш на твой братовчед без пари, означава, че или не знаеш какво правиш, или откровено вредителстваш на държавата. Това, което става в момента в ДКК, буди много въпроси като документация, като извършени действителни стъпки от изпълнителния директор и разбира се, като технология на свикване на Борда на директорите, на Управителния съвет. Какво означава да се съберат само трима от тях, без другите двама да знаят? Какво означава това да става зад гърба на министъра? От какво се притесняват тези трима души да поканят другите двама? Неща, които трябва да бъдат изяснени пред обществото, защото иначе последният потърпевш ще бъде гражданинът, защото пазарите на нашия оръжеен комплекс ще продължават да се свиват при такъв тип публични атаки.

 Защо оръжейният бизнес, най-общо казано, се оказва изведнъж ябълката на раздора? Вътре се намесват както държавни, така и частни фирми в този скандал.

– Да, така е. Намесват се, и то се намесват по твърде безогледен начин. Но аз се връщам на това – каква е ролята на ДКК по кредитирането на Сопот, по задължаването на Сопот да подпише определени контракти с чужди граждани, както и на КИНТЕКС, разбира се, въпреки че КИНТЕКС там, ако не греша, със свои собствени средства е заплатила на чуждия контрагент, и да е ясно каква е била позицията на властта тогава – кой накара ДКК, кой накара ръководството на Сопот, кой накара ръководството на КИНТЕКС? Тези неща също трябва да се изяснят, защото в годините многократно се извършваха удари върху авторитета на нашия военно-промишлен комплекс, който е на едно от най-високите нива в света като качество на продукцията си. Аз съветвам вашата аудитория да отиде в Сопот да види Музея на ВМЗ-Сопот, да види какво сме произвеждали в годините назад, какво произвеждаме сега, защото това е част от гордостта на българската индустрия. И вместо да подкрепяме оръжейния си комплекс и отбранителния си комплекс, ние го предаваме.

 Мнозина казват, че във ВМЗ-Сопот технологиите са остарели, още от съветско време, че няма подмяна, че няма всъщност реорганизация на производството. Това на какво се дължи?

– Мнозина говорят неща, които са твърде далеч от истината. Аз бях в Сопот буквално преди месеци и смея да твърдя, че Сопот е в състояние и произвежда продукция на технологично най-високо световно равнище. Друг е въпросът, че в т.ч. някои наши партньори се опитват да смачкат и да заграбят пазарите ни. Ако на Сопот бъде дадена свободата и на нашия държавен търговец бъде дадена свободата да отстояваме нашите интереси, а не биваме изкуствено ограничавани от Щатите и от други наши партньори, нещата ще изглеждат по съвсем различен начин. Връщам се още веднъж на Сопот. Ние сме имали периоди и то дълги от време, в които Сопот е произвеждал и много солидна гражданска продукция, в Сопот са работили по 25 хиляди души, а днес работят 4000-4500 души. Така че е много важно държавата да отстоява своя интерес, в т.ч. и в разговорите с нашите партньори, иначе перспективата е жалка. Нали разбирате, че е трудно обяснимо САЩ да работят със съседна Сърбия в този сектор, нас да ни загърбват, да ни обръщат гръб. Как ще обясним това нещо? Партньори ли сме, с кого сме партньори, врагове ли сме, изпаднали ли сме? Това е много голям проблем, който стои пред нашите правителства през последните 7-8 години.

 Какво е вашето обяснение за този факт?

– Аз нямам обяснение. Нямам задълбочено, аналитично обяснение, просто защото нямам необходимата информация, но на нас ни казват – платете ни веднага 8 самолета, кога ще ви ги доставим, ще видим. Ние ги плащаме. На нас ни казват – спрете „Белене“ и ние го спираме. На нас ни казват – спрете „Южен поток“ и ние го спираме. Ние нямаме гръбнак, ние нямаме характер да защитим собствения си национален интерес. И затова сега имаме скъп ток, защото не бяхме въвели в експлоатация „Белене“. Вие виждате, че цената на „Козлодуй“ е четири-пет пъти по-евтина от цената на ВЕИ-тата, от цената на „Марица 1 и 3“ – американските централи. Защо цената ни на газа е такава? Защо никой не потърси от служебното правителство сметка на Николай Павлов, на директора на „Булгаргаз“, с какъв мандат той промени формулата на определяне цената на газ, която купуваме от „Газпромекспорт“, в резултат на което сега газа, който купуваме от руснаците е три пъти по-скъп от газа, който купуваме от азерите, просто защото формулата с азерите не беше променена. Друг е въпросът, че пък „Булгартрансгаз“ в резултат на редица корупционни проекти и практики не съумя да изгради газовата връзка. Друг е въпросът, че газовата връзка Гърция-България се провали и там вече трета година ще бъде отложено въвеждането в експлоатация на газопровод. Но давам тези примери към темата с военно-промишления комплекс, защото нас не ни уважават, с нас не се съобразяват, ние не можем да защитим интереса си, нас буквално ни газят, защото каквото и да поискат от нас, ние го правим веднага, убивайки собствената си държава и народ.

 Дали този скандал с неразбориите в ДКК не води към една скорошна и бърза приватизация както на КИНТЕКС, така и на ВМЗ-Сопот?

– Приватизацията на държавния търговец КИНТЕКС и на ВМЗ-Сопот би било престъпление. И то тежко престъпление. Ние, когато АБВ бяхме в парламента, всъщност спряхме изваждането на КИНТЕКС и на Сопот от стратегическия списък. В следващия парламент ще направим всичко възможно да не допуснем такава стъпка, защото ние много с голяма лекота разпродаваме и после се чудим какво да правим. И тази скъсяваща се наша памет е убийствена. И когато направиха Държавната петролна компания ГЕРБ, аз съм скачал срещу нея, вадихме аргументи, говорихме, досега колко стотин милиона ни струва на нас, на вашата аудитория, тази Държавна петролна компания, която всъщност не прави нищо. Нищо. И държавата, и правителствата, и Събранието я търпят. Това са ужасяващи неща. И някой излиза и казва – тук има едни пари, трябва да ги спрем. Спрете ги, момчета, вие бяхте във властта. Не в културата, не в спорта, не в земеделието, вие управлявахте парите и икономиката на България, защо не ги спряхте тези течове. А беше толкова лесно.

 Г-н Петков, от ранния следобед вървят информации, че партньорите подписват коалиционно споразумение до часове. Часовете летят, обаче коалиционно споразумение няма. Ако се вслушваме в думите на г-жа Нинова, до понеделник май няма и да има.

– В случая аз вярвам в това, което казва г-жа Нинова. Още повече, част от предложенията са меко казано скандални – меко казано скандални. Какво означава от Министерството на земеделието да извадиш Агенцията по горите, фонд „Земеделие“ и Агенцията за безопасност на храните? Какво остава там? Нищо. Статистиката за брой животни.

 Остават чиновници?

– И една шайка чиновници. Защо трябва да се извадят? И къде? Не знам тези, които предлагат да се извадят, те имат ли представа, каква е европейската конструкция и къде са агенциите по храните в другите държави-членки? Какво означава да извадиш Агенция „Пътна инфраструктура“ от регионалното развитие и да я пратиш в транспорта, където имаш БДЖ, НКЖИ, пристанища, летища? И там ще изпратиш и АПИ. Защо? Защото тук ще си сложиш твой човек за министър, на АПИ се гледа, винаги се е гледало като на милиарди левове.

 Май трудно ще се разделят портмонетата?

– Не съм аз тоя, който може да опровергае това твърдение. Но искам да кажа нещо друго, което е страшно, в прекия смисъл на думата. Преструктурирането на КПКОНПИ – да му се предоставят всички разследващи функции, в това число подслушване, проследяване, обиски, изземвания, арести и т.н. И нещо, което като власт е имал само Комитетът за държавна сигурност 60-те години на миналия век – всички инспекторати във всички министерства и ведомства да преминат в КПКОНПИ. Това е ужасяващо. Не знам този болен мозък, който го е родил това, дали си дава сметка за последствията. Не се спирам на това, че ние вече имаме на три места подслушване и проследяване – Агенцията за национална сигурност, Министерството на вътрешните работи и военните. Ами ако е вярно твърдението, че на приемника на КПКОНПИ ще му се изгради собствено звено за подслушвания и проследяване, ние даваме ли си сметка накъде отиваме?

 Оруел – 1984.

– Ние ще съсипем държавата, ще отровим атмосферата и ще създадем една атмосфера на повсеместни доноси, защото всеки ще пише срещу другия, до собствения си инспекторат, защото знаят, че пише до Комитета по държавна сигурност. Предлагат се неща, които са абсурдни в XXI век. Аз не говоря за правата на човека по принцип. Не говоря за човешкото достойнство по принцип. Аз имам представа, как работи една такава структура. Аз си спомням какъв вой беше, когато Цветанов достигна 15 000 специални разузнавателни средства годишно. Някой през последните три-четири години да е вадил броя на специалните разузнавателни средства?

 След този скандал никой не ги вади, защото те сигурно са много повече.

– Ами при положение, че ДАНС са отделно, МВР са отделно, прокуратурата има своите инструменти, военните имат своите инструменти, какво правим сега? Просто се тръгва в една посока, от която в държавата и в обществото ще има само тежки удари. Аз цитирам често Богомил Райнов – той преди 40 години в една своя книга казва, че на този свят всеки мечтае за промяна и всеки очаква промяна, но хората разбират промяната само от лошо към хубаво и от хубаво към по-хубаво. Аз бих добавил към това, което Райнов е написал преди 40 години, че от тук произтичат два проблема: че има хора, които обещават, че поемайки нещата в ръцете си, ще вървим от лошо към хубаво и от хубаво към по-хубаво, и проблемът е, че има огромен брой хора, които им вярват, обаче като минат няколко месеца, втората група изпитва голяма болка. Така че нека да бъдем малко по-разумни, малко по-обрани и нека да казваме на обществото истината. Съгласете се, че е крайно неприлично в продължение на месеци да говориш, че решенията за правителствен състав, за назначения на ключови постове няма да бъдат на квотен принцип, а ще се сравняват предложени кандидатури, ще се сравнява професионална подготовка, ще се сравнява моженето общо казано, и накрая да излязат и да ти кажат: квотите предполагат такива решения. Обществото – аз гледам последните два дни, след като стана ясно, че всъщност се говори за квоти по тайни доби – тия хора, които са подкрепили една или друга политическа сила, те се чувстват излъгани, те се чувстват ограбени, защото са видели, че има три типа преговори: едните – за пред широката публика, вторите – без никаква публика, и третите – късно по нощите, зад гърба на хората. Аз предупредих още когато се тръгна към шоуто от МОЛ-а на властта – недейте така, не бива така. Нека да е пред обществото представена цялата информация. Рискуваме тези, които ще преговарят вътре по една или друга, или 18-та тема, да не говорят със своите партньори, а да говорят на публиката. За съжаление, така и стана. И днес мисля, че измамените сме всички ние, българските граждани. Много се надявам този въпрос, който вие поставяте – за политическото коалиционно споразумение, да намери по най-бързия начин своето решение. Утре ще избират председател на Народното събрание. Каква е формулата? От понеделник трябва да започнат ефективни преговори за съставяне на правителство. Ние нямаме политическо коалиционно споразумение с приоритети. Ние имаме едни изтръскани намерения – кое откъде ще извадим. Не знам даваме ли си сметка с такива преструктурирания, част от които трябва да бъдат санкционирани в Брюксел, че ние държавата ще я стопираме за 6-8 месеца, докато от там не кажат: да, това е ефективно структуриране, с което ние ще работим. Не знам дали разбираме, накъде отиваме. Ние от АБВ винаги сме настоявали проблеми, стратегически решения да не се взимат на коляно. А сега се прави точно това.

 Е, сега май се договарят постове, заплати, привилегии, позиции за милиони и т.н.?

– Мисля, че тук коалицията, в която сме с „БСП за България“, зае много здрава позиция, много обществено мотивирана позиция и се надявам това да бъде видян от обществото.

 Да не би вашата коалиция, г-н Петков, от коалиционен партньор да се превърне в най-силната опозиция?

– Аз много искам да има правителство. Не само аз, всички ние искаме да има правителство. Оставям настрани, че и служебното правителство натвори немалко глупости, но това е друг въпрос. А правителство, което бъде създадено на базата на принципи, обединяващи парламентарни групи, може да бъде здраво и може да излъчва перспектива и усещане за сигурност. Другото ще бъде лошо. Но днес мисля, че никой трезвомислещ човек не може да изключи другото.

 

източник: агенция „Фокус“, интервю на Цоня Събчева

[td_block_social_counter]

Последни новини