Сигнал до BIG5: Централният регистър на особените залози към МП продължава да работи постарому, въпреки нов закон

0
492

 

Вече за втори път се отлага преминаването на регистъра от правосъдното министерство към Агенцията по вписванията

 

В редакцията на BIG5 се получи сигнал, че Централният регистър на особените залози към Министерството на правосъдието (ЦРОЗ) продължава да работи по досегашния ред и след 1-ви януари 2023 г., въпреки че трябваше да премине към Агенцията по вписванията.

Поредното отлагане се дължи на внесеното от Министерството на правосъдието в Министерския съвет изменения и допълнения на Закона за особените залози, с който се предвижда удължаване на срока за преминаване на ЦРОЗ към Агенцията по вписванията до 1 юли 2023 г.

Според сигнала до BIG5, съобщение за отлагане на промените се е появило в последните часове на миналата година на сайта на правосъдното ведомство, без никакво обяснение на какво се дължи поредното забавяне.

Всъщност, става въпрос за неизпълнение на закон от… Министерството на правосъдието! Според законовата разпоредба Агенцията по вписванията трябваше да започне да води регистъра на особените залози считано от 01.01.2023 г., поради което министърът трябваше да издаде наредба. Вместо това, Министерството пуска почти невидимо съобщение два дни преди да изтече срокът на разпоредбите на Закона за особените заложи, с което уведомява, че това няма да се случи. Т.е. нито министърът е издал наредба, нито Министерство на правосъдието го е направило. При това такъв правен прецедент и то с правното министерство се случва вече за втори път.

Преминаването на регистъра от министерството към Агенцията по вписванията, съгласно чл. 22 от Закона за особените залози, трябваше да започне от 01.01.2023 г., като Агенцията е отговорна да осигури изпълнение на всички задачи от всички аспекти за безпроблемно стартиране на регистъра. В публичното пространство, обаче,  няма и никаква информация как и по какъв начин ще работи регистърът от 01.01.2023 г, как, къде и дали въобще хората ще могат да се ползват услугите му, по какъв начин ще се гарантира, че всички данни от стария регистър са прехвърлени и няма опасност от вреди или злоупотреби.

Липсата на информационна кампания, както и липсата на тарифа за таксите, говори за сериозно забавяне в подготовката за стартиране на регистъра, което означава неизпълнение на закона. Към момента нито има приета Наредба, по която да функционира регистърът, нито е приет Устройствен правилник.

Удължаването на Закона само по себе си е нарушение, тъй като не е поискано в срок, подчертават юристи. Това е следвало да се случи най-късно в края на 2022 г., а не да изпадаме в патова ситуация, в която в Закона да пише, че регистърът преминава от 01.01.2023 г., а да не е налице гласувано в НС удължаване.

По неофициална информация, удължаване ще бъде предложени в близките дни. Никой обаче не посочва кой ще поеме отговорност за това и кой ще обясни на гражданите и бизнеса защо се случва това за трети пореден път.

Наред с всичко изброено, трябва да подчертаем, че материалният интерес при особените залози е огромен, което отлично се знае и от заинтересованите лица. Така е нарушен държавен интерес за милиони левове, благодарение на несвършената работа на едно министерство, една агенция и някое и друго замесено и заинтересовано от този хаос лице.

Нека припомним, че миналата година се появи информация, че бившият правосъден министърът Надежда Йорданова съзнателно е прикривала скандални нарушения на шефа на Агенцията по вписванията Даниела Митева. През март 2022 г. Инспекторатът при министъра на правосъдието предоставя по чл. 46 от Закона за администрацията на Йорданова подробен доклад с данни за нарушения и злоупотреби, извършени в краткия (дотогава) мандат на настоящия изпълнителен директор на Агенцията по вписванията Даниела Митева, която бе назначена в средата на юни 2021 г. от тогавашния служебен министър на правосъдието Янаки Стоилов. Въпросната Даниела Митева за втори път застава начело на Агенция по вписванията, след като през 2009 г. е освободена заради нарушения.

По-същественото е, че въз основа на този доклад, почти до напускането на поста си, Йорданова не е предприела каквото и да е действие спрямо ръководителката на Агенция по вписванията, въпреки множеството нарушения, които са надлежно документирани. От Инспектората на МП дори препоръчват на министъра да сезира Агенцията за държавна и финансова инспекция, което Йорданова не прави. Чак в началото на юли, когато вече стана ясно, че второ правителство с мандат на „Продължаваме промяната“ няма да има, съответно тя няма да е министър, дамата изпраща доклада за нарушенията на подчинената й шефка на Агенция по вписванията в АДФИ, с което всъщност сваля отговорността от себе си.

А самите данни в доклада са потресаващи, като се касае за цели групи нарушения, включително неправомерни назначения на ключови постове на служители без необходимия трудов стаж и ценз. Самата Митева си е назначила служебния шофьор на длъжност „старши експерт“, а въпросният преди това е работил само като барман и доставчик…

„Даниела Митева е оказвала натиск на регионалните директори, като е налагала своето мнение за оценка на работата на всеки един служител без да се съобрази с преките им ръководители“, констатират инспекторите от МП. Разбира се, това с назначенията е само върхът на пирамидата. По-фрапантните касаят неправомерното разходване на средства от бюджета на Агенция по вписванията.

Чадърът над Митева продължава и по време на настоящето служебно правителство. През октомври 2022г. неизвестно лице е проникнало в Службата по вписвания в столицата. За случая обаче Митева не е информирала (по думите и) Иван Демерджиев (служебният министър на вътрешните работа и служебен заместник министър-председател), което е грубо нарушение, защото сградата на централната администрация е обявена за обект от стратегическо значение за националната сигурност и при допускането на подобни инциденти е задължително уведомяването на ДАНС.

Интересното е, че предшественикът на Митева – Габриела Козарева – е освободена преди година и половина именно на базата на подобен доклад на Инспектората. Митева обаче не последва нейната съдба, при все доста по-сериозните нарушения, които е извършила. А все още в АВ не е влязла и проверка въпреки доклада на Инспектората.

Наскоро се появи и информация, че Митева е получила и допълнително материално стимулиране от 9000 лева от настоящия министър на правосъдието в служебния кабинет Крум Зарков, за което, според запознати, са изменени вътрешни правила, за да взима шефът на агенцията бонуси в най-висок размер. И бонусът е изплатен със задна дата – от 01.01.2022г., а не както пише във вътрешните правила за „съответното тримесечие”.

Явно бонусът е за добре свършена работа, която обаче работа не касае редовите граждани и бизнеса, а определени лица и интереси. Чии интереси защитава Митева, вероятно може да отговорят Зарков и Йорданова, както и партиите, които представляват.

Но кой ще оправи кашите и мините, които са заложени поради едно или друго действие или бездействие на Агенцията по вписванията и на Министерство на правосъдието, кой ще понесе (политическа) отговорност, са реторични въпроси. Никой, разбира се, просто последствията ще паднат на гърба на всички ни, а едни милиони отново ще потънат неизвестно къде.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here