Пропада аферата на Кирил Петков за €34 млн. със завода за електромобили

0
380

 

На 10 юли 2021 г. Кирил Петков като служебен министър на икономиката се похвали, че е сключил меморандум за производство на електромобили и направи демонстрация с представител на Next.e.Go Mobile.

Предвидена бе инвестиция от 280 млн. лв. в рамките на три години

Планираното излизане на съвместна компания Next.e.GO на борсата в Ню Йорк се провали

Трябваше да бъдат осигурени пари за завода в България

Сочената за партньор на “Петков и Ко” в проекта за електромобили Athena Consumer Acquisition Corp се оттегля от съвместното дружество, с което пропада възможността за листване на дружеството на Нюйоркската борса и евентуалното набиране на капитал за строителството на завода за електромобили в Ловеч.

Бившият служебен министър на икономиката и бивш премиер Кирил Петков обяви на 15 юли 2021 г. завода за електромобили за приоритетна инвестиция. Планираното сливане с американската Athena Consumer Acquisition Corp и излизането им на фондовата борса в Ню Йорк, с цел привличане на капитали се провали преди дни. Мотиви за отказа на Athena от сделката официално не бяха обявени. С излизането на борсата се очакваше да бъде набран капитал за строителството на завода за електромобили в Ловеч.

Заводът за електрически автомобили в Ловеч бе гордостта на Кирил Петков като служебен министър на икономиката. На 10 юли 2021 г. Петков свика журналисти и се похвали, че е подписан меморандум с германския производител на електроавтомобили Next.e.GO за производство на електромобили. Той съобщи, че фабриката ще се намира на терена на завод “Балкан” в Ловеч, като трябва да заработи до 2 години. “Планираният капацитет е по 20 000 коли на година, като плановете на инвеститора са тази бройка да бъде сериозно надхвърлена”, обяви Петков.

Съобщението на Кирил Петков за подписан меморандум изпреварва с пет дни решението на Министерски съвет от 15 юли 2021 г., на което служебният кабинет одобрява проект за въпросния меморандум. Това е вторият меморандум след този, с “Джемкорп” със скандални клаузи (виж становището на Десислава Трифонова).

“Труд news” получи обвързващия страната ни договор между правителството и “Некс. е. ГО България” АД, според който България се задължава да даде на инвеститора държавна помощ в размер на 34 млн. евро за периода 2024-2029 г. Предвидено е средствата да се плащат на четири транша – първият за 13 299 644 лв. през 2024 г. Условието е да са произведени първите автомобили и да има поне 250 нови работни места. Вторият транш, за същата сума е за 2025 г., а условието са 365 работни места. Останалите два транша – през 2027 и 2029 г. по 19 949 466 лв.. са при условие, да произведе съответно по 10 000 и 20 000 електромобила за срок от 12 месеца.

Факсимиле от меморандума между правителството на България и “Некст. е. Го” България

Още на 16 юли 2021 г. “Труд” предупреди, че се очертава “Афера за 34 млн. евро за електромобили” . Бъдещият завод за електромобили в Ловеч бе обявен за приоритетен инвестиционен проект, който предвижда 280 млн. лв. инвестиция в рамките на три години.

Първа страница от броя на в. “Труд” от 16 юли 2021 г.

Разследване на “Труд” показа, че зад основаната през 2015 г. компания, базирана в Аахен и представена от Кирил Петков като германска, стоят албански милионери, започнали бизнеса си с перални втора употреба, с които са прали униформите на умиротворителните военни сили в Косово.

Експерти коментираха пред “Труд news”, че за да подпише Кирил Петков меморандума, е трябвало да има доказано и осигурено финансиране (чл.11 т. 3 от Правилника за прилагане на Закона за насърчаване на инвестициите). Самият факт, че търсят финансиране от САЩ доказва, че при подписването на меморандума не е имало осигурено финансиране.

В стенограмата на заседанието на служебния кабинет на 15 юли 20221 г. четем следното изказване на Петков: “Инвестицията ще бъде 140 млн. евро, има финансиране за нея. Сто милиона ще бъдат дадени от акционерите, 180 млн. лв. от УниКредит Булбанк, даде писмо, че ще ги финансира.”

Писмо от УниКредит Булбанк няма, твърдят източници на “Труд news” от две министерства.

Вече е видимо, че няма осигурено финансиране, както и че едва ли ще бъде намерено такова.

Десислава Трифонова, бивш шеф на Българската агенция за инвестиции: Неправомерно се дава рекордна държавна помощ

Общата държавна помощ за приоритетния инвестиционен проект “Изграждане и управление на иновативен завод за производство на електрически автомобили e.GO в гр. Ловеч” е 66 млн. лева. Това е рекордна държавна помощ – води се инвестиционна държавна помощ.

Меморандумът предвижда изпълнение на инвестицията и след това се плаща, като фирмата е длъжна в петгодишен мониторингов период тази инвестиция да се поддържа, т. е. към момента, когато има плащане тя трябва да е в експлоатация и да са изпълнени всички критерии. Т. е. в деня на плащането те трябва да работят и да са наели всички 365 работници.

Единствената законна разбивка по плащанията е за 2024 г. Проектът трябва да е готов до средата на 2024 г., защото изпълнението му е 3 г. по регламент. В нарушение на закона в меморандума е записано, че през 2025 г. следва да се изплати втория транш на държавната помощ в размер на 13 299 644 лв. при условие, че броят на разкритите работни места достигне 365. По закон всички работници трябва да са назначени още в края на тригодишния период – т. е. през 2024 г. Не може държавата на практика да ги издържа пет години, т. е. в целия период на мониторинга (б. р. меморандумът предвижда траншовете държавна помощ да са до 2029 г., като през 2028 и 2029 г. са по 19 949 466 лв.).

Всички плащания трябва да са през 2024 г. и след това фирмата трябва да си поддържа и работните места и производството, а не ние да им плащаме затова, че са продали определено количество автомобили (б. р. в меморандума е записано, че през 2027 г. фирмата ще получи държавна помощ в размер на 19, 9 млн. лв. в случай, че е продала най-малко 10 000 автомобила за период от 12 месеца). Ако те не си поддържат инвестицията в петгодишен срок – дължат цялата сума. За пръв път чувам в историята на България да има такова нещо – това е в противоречие и с европейския регламент №651/2014 и с насоките на ЕК. ЕК ще признае за допустима държавна помощ само плащането през 2024 г., което означава че всички останали траншове, ако бъдат отпуснати, ще трябва да се върнат или са щета за държавата.

Още в началото на 49 НС ще поискаме създаване на комисия, която да проучи всичко около меморандума на правителството с “Некст. е. ГО България” АД.

Капиталът е вдигнат на 2 млн. лв.

Албански милионери са aкционери в „Некст. е. ГО България“

Дружеството стартира с капитал 50 000 лева

Така трябваше да изглежда заводът за електромобили според проекта

Дружеството “Некст. е. ГО България” е създадено на 2-ри юли 2021 г., с капитал 50 000 лева, който е разпределен в 50 хил. обикновени поименни налични акции с право на глас. Номиналната стойност на всяка акция е 1 лев.

Акционери в него са “Некст. е. Го Мобайл” СЕ – Германия и “Адванс Пропъртис” ООД на братята Кирил и Георги Домусчиеви.

Основният акционер в българската компания “Некст. е. ГО България” е “Некст. е. Го Мобайл”, която е купена от инвестиционния фонд Nd Industrial Investments B.V. Този инвестиционен фонд през 2020 г. е придобит от ND Group, собственост на сина на най-богатия албанец Лазим Дестани – Назиф Дестани. Двамата са най-богатите албанци в света с около $3 млрд. състояние.

В българското дружество, създадено заради строителството на завода за електромобили, “Некст. е. ГО Мобайл” притежава 25 001 от акциите, представляващи 50,002% от капитала на дружеството, а “Адванс пропъртис” – 24 999 акции, представляващи 49,998% от капитала.

На 1 март 2022 г. капиталът на “Некст. е. Го България” АД е вдигнат на 2 000 000 като се запазва дяловото участие на “Некст. е. ГО Мобайл” и на “Адванс пропъртис”.

В търговския регистър като собственици са посочени Назиф Дестани, Георги Домусчиев, Кирил Домусчиев, “Адванс пропъртис”, “Некст. е. ГО Мобайл”, д-р Щефан Рудолф, Мартин Клайн и Белко ван дер Лей (последните трима са представители на “Некст. е. ГО Мобайл”). Братята Георги и Кирил Домусчиеви участват с терена на бившия завод “Балкан” върху който трябва да се изгради новият завод за електромобили.

Произведени са не повече от 1500 коли

И рекламата с Неймар не помогна на производството в Аахен

Не повече от 1500 електрически автомобила e.Go са били произведени в германския град Аахен от 2017 г. насам, когато компанията започна да приема предварителни поръчки за първия си модел e.Go Life. Реално регистрираните автомобили в Германия обаче са двойно по-малко – 771 броя. Серийното производство стартира през 2019-а и е спряно окончателно през есента на 2022 г.

Като причини за прекратяването в германските медии се посочват високата цена на модела (23 900 евро), бавното зареждане на батерията, късият пробег (под 120 км) и високата консумация на енергия в реални условия.

В действителност моделът не е конкурентен и отстъпва на другите малки градски електрически коли по отношение на техническите характеристики и цената.

През 2020 г. производителят изпада в несъстоятелност и производството временно е спряно, за което допринасят и нарушените доставки на части за автомобилите поради кризата с коронавируса.

През 2022 г. за посланик на марката е ангажиран бразилският футболист Неймар и са афиширани поредните гръмки планове за листване на нюйоркската борса и за строеж на завод в Северна Македония.

Изпълнителният директор на “Некст. е. Го България” арх. Любомир Станиславов: Фирмата е стартъп, нормално е да изпитва трудности

Главният изпълнителен директор на “Некст. е. Го България” арх. Любомир Станиславов получи отличие “Инвестиция на зелено” в конкурса “Инвеститор на годината” 2021. Наградата бе връчена от Стамен Янев, изпълнителен директор на Българска агенция за инвестиции

– Здравейте, докъде стигнахте със строителството на завода за електромобили?

– Не искам да говоря в момента, защото се случват някакви неща там и не е правилно да говоря. Ще кажа накратко. Проектът е направен и е получил одобрение от институциите на техническа фаза, избран е главен изпълнител. Направена е мобилизацията на строителя, т. е. строителната площадка е заградена. Но строителство не е започнало.

– Намерихте ли инвеститори?

– Не знам какво имате предвид. Такъв тип проекти се реализират с банкови заеми, финансови инструменти… Няма тема.

– Какъв е проблемът тогава? Защо не започвате строителство?

– Има неща, които очевидно трябва да се решат, след като има забавяне на завода, но аз нито мога, нито желая да влизам в тези детайли.

– Има ли стимул за инвеститорите – те ще получават ли някаква сума за всеки произведен автомобил?

– Има меморандум между компанията и българското правителство, който е публично известен. Нищо по-различно от това не мога да ви кажа.

– А кога се очаква начало на строителството?

– Не мога да ви отговоря. Нали ви казах, че каквито трудности и проблеми има, те се решават, така че когато това стане, ще мога да ви кажа. Сега няма как да ви кажа, защото има вероятност да ви подведа. За да бъдем точни и коректни и за да не ви подведа, първо не е вярна информацията, че вместо завод е построен фотоволтаичен парк. Това са два съседни проекта, който го казва, просто подвежда хората. Второ, не е вярна информацията, че този завод се е преместил в Македония. Фирмата е стартъп, нормално е от време на време да изпитва трудности, не е толкова лесно да се реализира такъв проект. От българска страна това, което мога да ви уверя е че всичко е направено на 100% по най-добрия начин, както от страна от българските партньори, така и от страна на правителствата, защото те са доста правителства от тогава.

 

Източник: „Труд“

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here