Когато Забуртов бе уволнен от поста през 2021 г., самият Асен Василев тогава коментира, че подписани от него проекти били пример за непрозрачно харчене на пари
Със заповед на министъра на транспорта Георги Гводейков днес е уволнен генералният директор на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ Петър Сеферов, който бе на поста 9 месеца.
На негово място министър Гвоздейков е назначил бившия шеф на ДППИ инж. Ангел Забуртов, лъснал като човек на братя Домусчиеви и Ахмед Доган, съобщава narod.bg.
Управителният съвет на предприятието към момента бе в състав: председател на УС – Димитър Симеонов; зам.-председател на УС – к.д.п. Георги Събев; член на УС – Петър Сеферов, който е и генерален директор.
Братът на новия-стар шеф – Гавраил Забуртов, бе главен секретар на НАП-София.
Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ) е управителен орган на българските пристанища за обществен транспорт и предоставя услуги по управление на трафика и информационно обслужване на корабоплаването.
ДППИ има Главно управление в София, четири клона – териториални поделения в Бургас, Варна, Лом и Русе, както и три специализирани поделения: дирекция „Ръководство на корабния трафик – Черно море“, дирекция „Ръководство на корабния трафик – река Дунав“ и дирекция „Опериране и експлоатация на пристанищни терминали“.
Да припомним кой е Ангел Забуртов и защо е нелепо, че министър от „Промяната“ връща човек на „статуквото“ Доган и Домусчиев:
Ангел Забуртов бе избран през февруари 2014 г. от борда на директорите на „Пристанище Варна“ ЕАД за изпълнителен директор.
Роден е през 1972 година в град Провадия. През 1995 година завършва Висшето военноморско училище „Н. Й. Вапцаров“ със специалност „Радиолокация“. Има следдипломна квалификация по „Мениджмънт на водния транспорт“ в Икономически университет – Варна.
След завършването си започва работа в Пристанище Варна. През годините е работил в три различни отдела на порта. През 2005 година е назначен за началник (изпълнителен директор) на Пристанище Балчик.
През същата година е назначен за генерален директор на ДП „Пристанищна инфраструктура“, длъжността изпълнява до 2009 година. Две години по-късно става заместник-директор на „Варна-Изток“, а от 2013 до 2014 година е негов директор.
През юли 2021 г. служебният министър на транспорта Георги Тодоров го уволни като генерален директор на Държавно предприятие “Пристанищна инфраструктура“. В съобщението на транспортното ведомство нямаше мотиви за уволнението, но според източници, близки до ведомството, причината най-вероятно е „ин хаус“ поръчката на държавното предприятие „Транспортно строителство и възстановавяне“, писа „24 часа“. Тя е за 350 млн. лв., които са за удълбаване на двата канала към пристанището на ТЕЦ „Варна“, чийто мажоритарен собственик е Ахмед Доган.
Според информация на narod.bg пък, уволнението е заради участието на Забургов в грандиозна далавера на братята Кирил и Георги Домусчиеви за 400 милиона лева с участието на руска фирма, а резултатът от врътката е свършена работа за благото на Ахмед Доган.
Седмица преди това финансовият министър Асен Василев посочи проекта за пристанище Варна като пример за непрозрачно харчене на пари. Причината – работата е възложена чрез ин хаус поръчка без търг или конкурс директно на държавното дружество “Транспортно строителство и възстановяване”. То обаче превъзлага работата на друга компания.
През май месец сайтът „Медузата“, отразяващ новини от Южното Черноморие, съобщи, че се разследват за измама с пристанищни терминали в Бургас. Визира се договор от септември 2016 г. на ДППИ с консорциум между фирмите „Геофото Системс“ на сърбина Божидар Митрович и гръцката „Игнатиос Спанопулос Нафтилиаки – Емборики – Техники“. Договорът е подписан именно от преназначения Ангел Забуртов, касаещ рехабилитация за постигане на проектни дълбочини на пристанищни терминали в района на действие на клон териториално поделение Бургас, е на стойност 5 489 000 лв. без ДДС. През март 2017 г. е подписано допълнително споразумение за оскъпяването му с 2 495 250 лв. Пред Агенцията за обществени поръчки е отчетен с 88% изпълнение и платени 6 654 218 лв. без ДДС.
От АДФИ обаче констатират серия нередности по договора и пет индикатора за измама. Според инспекторите подписаният допълнително анекс е в нарушение на регламент от закона, че допълнително споразумение може да се подпише в обстоятелства, когато при полагане на дължимата грижа възложителят не е могъл да ги предвиди.
Заради това на шефа на ДППИ Ангел Забуртов е съставен акт за установяване на административно нарушение. Установени са и невнесени в републиканския бюджет 207 547 лева.
Проверен е и още един договор на ДППИ – за Пристанищна инфраструктура“ с предмет: „Инженеринг за възстановяване на пристанищно съоръжение при нос Шабла – морска естакада с островна площадка“. Той е подписан през далечната 2014 г. с консорциум между фирмите „СП Холдинг“, „Строително-предприемачески холдинг“ и „Си-Гал-Христин Николов“ за сумата от 6 186 353 лв. Срокът му е 14 месеца, но след наложителна промяна в технологията на изпълнение е удължен с 45 месеца. В крайна сметка са изпълнени 75% от договорените дейности, преди да прекратят договора преди края на миналата година. По него е платена сумата от 4,6 млн. лв. без ДДС.
Справка в регистъра за електронни обществени поръчки сочи, че през декември месец ДППИ е открила нова процедура по възлагане на естакадата при нос Шабла за довършване. Прогнозната стойност е 2,5 млн. лв. без ДДС. Оферти са подали „Строително-предприемачески холдинг“ ЕООД и „Хидрострой“ АД на Велико Желев. Ценовите им предложения все още не са отворени.
И точно сега, когато Асен Василев отново е финансов министър, транспортният министър на „Промяната“ от управляващата „сглобка“ връща човека, работил за угода на братя Домусчиеви и Доган.
BIG5