Част първа: Далаверата по дати и суми
От години БДЖ си чака вагоните, за които държавата е платила над 9 милиона лева
Още преди година министърът на транспорта Георги Гвоздейков обеща пред парламентарната комисия по транспорт, че държавата ще търси правата си заради неизпълнени задължения от страна на дряновското „Вагонен завод – Интерком“ АД по договор с „БДЖ – Пътнически превози“ ЕООД за модернизация на 15 броя пътнически вагона. Договорът е удължаван няколко пъти, направени са и авансови плащания, които към днешна дата възлизат на над 9 милиона лева.
Към днешна дата, обаче, няма и един вагон. Ако ли пък случайно такъв излезе от завода, то той би бил най-скъпият в света според разходите, направени от държавата по него.
Фактите: авансово заплатени 9 005 814,82 лева; договор, изтекъл преди 2 години и половина и удължаван няколко пъти; нула вагона.
И още: Закрито/разпоредително заседание – Определение от 11.01.2024 ДОПУСКА ПРИСЪЕДИНЯВАНЕТО на ”БДЖ- Пътнически превози” ЕООД, с ЕИК 175405647 към молбата на Еднолично адвокатско дружество ”Гемков” АД, с БУЛСТАТ 175496682 за откриване на производство по несъстоятелност на „Вагонен завод – Интерком“ АД.
Т.е. вагонният завод отива към фалит. Къде са обаче парите, след като няма вагони?
Човекът взе парите и каза „Чакай малко, БДЖ“
В дъното на скандалната и още безнаказана схема е бизнесменът Валери Димитров. Според справка в Търговския регистър, името му изскача като собственик на 10 фирми. През годините назад е бил забъркван в множество скандали в качеството му на собственик на мутренската охранителна фирма „Клуб 777“ от началото на 90-те години. Името му беше замесено и при източването на КТБ. Преди това се появява и около фалиралата Кристалбанк. Занимаваше се и с хазартен бизнес. Негов бе и обраният през 2009 г. обществен трезор на ул. “Княз Борис” в София. Той бе близък с Юри Галев.
Никак не е странно, че именно такъв човек лесно успя да си купи голям 100-годишен завод от национално значение, да стане собственик на „Вагонен завод – Интерком“ АД в Дряново и след няколко дни да спечели съмнителна и набързо скалъпена поръчка за 26 667 079,50 лева за ремонт на 15 стари вагона на държавното „БДЖ-Пътни превози“ ЕООД за баснословната сума 1 777 808,30 лева без ДДС на вагон.
Две години и половина след получаване на аванса от 9 005 814,82 лева няма нито един готов вагон, а срокът на договора и след допълнителното удължаване от страна на БДЖ е отново изтекъл.
За сметка на това в края на миналата година Валери Димитров даде няколко интервюта, в които заплаши, че заводът фалира заради неизпълнение на договора от страна на БДЖ, а 100 работници щели да останат на улицата. Лъжите му бързо бяха оборени и от БДЖ, и от Министерството на транспорта.
Схемата по дати: купуваш завод и след няколко дни печелиш милиони
25.01.2021 г. – Валери Кирилов Димитров става едноличен собственик на „Вагонен завод – Интерком“ АД, гр. Дряново
25.01.2021 – 06.04.2021 г. – Подготовка на тръжната документация
06.04.2021 г. – Решение
09.04.2021 г. – Публикуване
19.04.2021 г. – Краен срок за участие
22.04.2021 г. – Сключен договор с „Вагонен завод – Интерком“ АД, гр. Дряново
26.04.2021 г. – Платени авансово 6 941 000,00 лева (рекорд на Гинес по най-бързо направена поръчка и платен аванс)
23.11.2022 г. – Изтича срокът за предаването на 12 от общо 15 вагона. Пари няма! И вагони няма! Но допълнително са платени 1 070 000,00 лева и е удължен срокът на предаване до 31.12.2023. Платени са и отново допълнително 80 % от очаквания първи готов вагон 996 690.97 лева.
15.01.2024 г. – 9 005 814,82 лева платени. Новият компромисен срок след удължаването също е изтекъл. Отново няма нито един вагон.
А ето и какво трябваше да има според сроковете на договора
22.04.2021 г. – Сключен договор за модернизация на 15 броя пътнически вагона между „БДЖ – Пътнически превози“ ЕООД и „Вагонен завод – Интерком“ АД – гр. Дряново със срок на изпълнение 2 години до 22.04.2023 г.
22.02.2022 г. – Предаване на първа партида от 6 модернизирани вагона
22.06.2022 г. – Предаване на втора партида от 3 модернизирани вагона
22.10.2022 г. – Предаване на трета партида от 3 модернизирани вагона
22.04.2023 г. – Предаване на четвърта последна партида от 3 модернизирани вагона
23.11.2023 г. – ДАНС влезе в БДЖ и във вагоноремонтния завод в Дряново поради липса на дори един вагон.
Отговорът на БДЖ
Платихме 9 005 814,82 лева, срещу които изпълнителят не е предоставил нито един завършен вагон. Изпълнителят на договора „Baгoнeн завод – Интepĸoм“ AД – гр. Дряново не спазва първия, втория и третия етап, ĸoитo са със срок на изпълнение до 22.10.2022 г., за ĸoeтo възложителят „БДЖ – Πътничecĸи превози“ EOOД задейства правото си на нeycтoйĸa по договора. Също тaĸa са изплатени още 80% от стойността на първия вагон – 996 690,97 лв. Πoдчepтaвaмe, че c това общата платена сума на изпълнителя достига : 9 005 814,82 млн. лева, срещу ĸoитo той не e предоставил нито един завършен вагон.“
Очаквайте скоро
Част втора: Кой прибра парите на БДЖ. Историята на колоритния бизнесмен Валери Димитров -убийства, грабежи и фалирали банки
източник: mediamall.info