На практика, проф. Гетов и свързани с него кръгове, активно използват държавния апарат и обществен ресурс, за да насочват “благата“ от удобно конфигурираната в тяхна полза възможност за законен реекспорт на жизненонеобходими за пациентите лекарствени продукти. И за незапознатите с проблема е кристално ясно, че активността на гражданите би предизвикала в най–добрия случай известен медиен дискомфорт, докато активните действия и бездействия на проф. Гетов никога не са напразни. Напротив насочени са към облагодетелстване на заслужили лица и организации.
На проведената на 27.02.2024г. пресконференция по темата с инсулиновите лекарства, проф. Илко Гетов обявява, че предвид всички промени здравният министър е подписал създаването на работна група с представители на Министерство на здравеопазването. Агенция по лекарства. НАП. ДАНС. Информационно обслужване и др. с цел създаването и въвеждането до края на 2024 г. на пълна система на проследяване на лекарствените продукти. Обсъжда се и създаването на критичен списък на лекарства. Както и законодателни промени за прецизиране на задълженията на всички участници във веригата на разпространението на лекарства.
Предвид явното несъответствие между изказването на проф. Гетов на пресконференцията и изложените от него съображения по същия въпрос, в доклада му до министъра (приложен), обръщаме внимание на основните противоречия в позицията му:
- На първо място е възможно министърът да е подписал създаването на работна група с представители на Министерство на здравеопазването, Агенция по лекарства, НАП, ДАНС, Информационно обслужване и др. с цел създаването и въвеждането до края на 2024 г. на пълна система на проследяване на лекарствените продукти, но следва да се отбележи, че в доклада на проф. Гетов е записано, че създаването ѝ (към 07.02.2024г.) предстои.
- На следващо място, от доклада е видно, че зам. мин. Гетов настоява да се изчака приемането на законопроекта от Народното събрание, предвид възможността за удължаване на тримесечния срок на нотифицирания проект, в случай, че от страна на ЕК или държава членка, бъде получено подробно становище и едва след това да се предприемат действия по въвеждането на пълна система на проследяване на лекарствени продукти.
- Доколко е изпълним обявеният от самия него срок е риторичен въпрос!
- По – важно е проф. Гетов да отговори на въпроса по какви причини поставя в зависимост от приемането на ЗИД на ЗЛПХМ действията по оптимизация и евентуален реинжинеринг на СЕСПА!!!
- Възможните отговори според нас са два:
- първият, предвид експертизата и опита му, е малко вероятен – липса на компетентност.
- вторият, по – състоятелен, е натрупаната солидна практика в дезинформирането на обществото и поднасянето на привидно състоятелни, но неотносими към проблема причини, маскиращи безогледното погазване на задълженията си като министър, с цел получаване на облаги от създадената с негов принос ситуация.
Безспорните качества и талант на проф. Гетов във фармацевтичния сектор, са признати във всички области на лекарствената политика, не само на територията на страната. Още по времето, по което е председател на БФС, проф. Гетов оглавява Комисията по оценка на здравните технологии към Националния център за опазване на обществено здраве и анализи (НЦОЗА). Самият той твърди, че „Според юристите няма конфликт на интереси. Тъй като БФС не извършва търговска дейност и аз ще мога да завърша мандата си, който изтича през 2019 г.“. Комисията по ОЗТ е органът, от който по това време зависи дали един медикамент ще получи право да се покрива с публични средства от бюджета на Здравната каса.
Безспорно е, че БФС не извършва търговска дейност. А доколко липсва конфликт на интереси, вместо изпадането в правни спорове, по–целесъобразно би било да се направи проверка. Кои са фирмите, изготвящи ОЗТ и дали не са свързани пряко и косвено с председателя на комисията Илко Гетов.
Допълнително, по препоръка на зам. мин. Жени Начева, министър Кирил Ананиев номинира кандидатурата на проф. Гетов за български представител в Комитета по лекарствени продукти за хуманна употреба (CHMP) на Европейската агенция по лекарствата (EMA). В този случай, проф. Гетов правилно е консултиран за неблагоприятните последици от установяване на конфликт на интереси от страна на ЕМА и за времето, през което е представител в (CHMP), възнагражденията по консултантските договори с фармацевтичните компании, са изплащани на дъщерята на проф. Гетов. Тези твърдения също са лесно проверими, с минимални усилия от страна на компетентните органи.
В тази връзка следва да се признае, че подходът на проф. Гетов, с който оправдава бездействието по оптимизиране на СЕСПА, далеч превъзхожда реакцията на тогавашния министър (проф. Асена Сербезова), в следствие на установено от ИО противоречие с изискванията на закона. Далеч по–издържано звучи. Чакаме да изтече срокът, след нотифицирането на промените в ЕК, и после да му мислят тези, след ротацията.
На пресконференцията бе уточнено, че наличности от недостигащите лекарства са осигурени за месеци напред. Но огромната част стои в складовете на фармацевтичните компании. Заместник здравният министър проф. Илко Гетов обяви, че оттам нататък това са търговски отношения между дистрибуторите, аптеките и производителите, които в момента си прехвърлят топката.
Проф. Гетов услужливо спестява даването на обяснения Кой обезпечи условията за прехвърляне на топката в полето на фармацевтичните компании, разходвайки значителен публичен ресурс в ущърб на пациентите! Това налага неизчерпателна хронология на някои от ключовите етапи по създаването и експлоатирането на СЕСПА:
- Изграждането и въвеждането на СЕСПА започва през 2018 г., като тогавашният зам. здравен министър Жени Начева се отказва от обявяване на обществена поръчка за изпълнител на заданието. Въпреки че в ИАЛ са постъпили две индикативни ценови оферти, съответно на стойност 777 672 лева и 721 320 лева с ДДС. Не се съгласува техническо задание, тъй като е необходима преработка.
- Предложено е сключването на граждански договор с Благой Миров с възнаграждение от 30 000 лв., тъй като ИАЛ разполага с ограничен експертен ресурс в областта на информационните технологии. Редно е да се отбележи, че експертът е бил IT специалист в НЗОК и съветник на Жени Начева в МЗ. По това време съпругата му Зорница Чочова е началник на дирекция “Правни дейности“ в НЗОК. Също доверен човек на Жени Начева, а към момента е директор на дирекция “ЧРАО”. Процесът по изграждането на Специализираната електронна система за проследяване и анализ на лекарствените продукти, включени в Позитивния лекарствен списък на Република България, е съгласувано с БФС, с председател проф. Илко Гетов. Виден експерт във фармасектора.
- През 2022г. министърът на здравеопазването, проф. Сербезова, възлага на “Информационно обслужване” АД (публично търговско дружество) изготвянето на технически доклад за текущото състояние на СЕСПА, с препоръки за оптимизиране и повишаване нивото на информационна сигурност.
- В доклада от „Информационно обслужване“ АД е обърнато особено внимание на проблема със заложената в системата формула, генерираща списъка на лекарствени продукти с установен недостиг, при което се установява, че се различава от нормативно регламентираната в чл.217б от ЗЛПХМ, което води до изкривяване на резултата, както и използваната от СЕСПА Oracle база не е лицензирана, към момента на извършването на анализа.
- На практика публично търговско дружество, Изпълнител на техническо задание, възложено му от Министъра на здравеопазването, е удобно използвано, срещу солидно възнаграждение, да обективира в рамките на техническо задание констатации, които категорично са не само извън предмета му на дейност и заданието, но и в нарушение на нормативно установената компетентност, кой е органът, който следва за тълкува нормативните актове.
- Съгласно чл. 46 и чл. 51, ал.1 ЗНА Разпоредбите на нормативните актове се прилагат според точния им смисъл, а ако са неясни, се тълкуват в смисъла, който най-много отговаря на други разпоредби, на целта на тълкувания акт и на основните начала на правото на Република България. Задължително тълкуване на нормативен акт дава органът, който е издал акта.
- При грубо нарушаване на императивните правила на ЗНА, тълкуването е извършено от търговско дружество, изпълнител на техническо задание!!! Министърът не подлага на анализ предложеното от изпълнителя разрешение и доколко тълкуването е изобщо съобразено с целта на тълкувания акт. Още по-малко с основните начала на правото. Превратно упражнявайки властта си, разпорежда незабавна промяна, с оглед “авторския прочит” на установено от Информационно обслужване несъответствие: с писмо с peг. № 26-00-746/11.03.2022 г. изпълнителният директор на „Информационно обслужване“ АД предлага на министъра на здравеопазването формулата, използвана в системата „да бъде приведена своевременно (преди финала на одита) във вид, отговарящ на законовите разпоредби, записани в Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина“.
- Резолюцията на министъра на здравеопазването по постъпилото писмо е: „За предприемане на действия по промяна на формулата в съответствие със ЗЛПХМ. Формулата да се промени до 15.03.2022 г., 10 ч. и да бъда уведомена писмено!“ Формулата е правилно променена, 4 дни след установяване на несъответствие със закона, от неизвестни експерти от “Информационно обслужване” АД. Доколкото не поставяме под съмнение липсата на капацитет на МЗ по отношение на информационното обслужване и поддръжка на системата. Данните от техническия доклад са обезпокоителни относно липсата на капацитет на юридическия екип на министерството, въпреки законово определената компетентност по отношение прилагането и тълкуването на нормативните актове!!!
- В изпълнение на резолюцията на министъра на здравеопазването, с писмо peг. № ИАЛ-12051/15.03.2022 г. изпълнителният директор на ИАЛ уведомява M3 за извършената промяна на формулата, в съответствие с дадените от „Информационно обслужване“ АД указания.“
- Като резултат от ПРОМЯНАТА фармацевтичните компании законосъобразно реекспортират лекарства, благодарение на чувствителното ограничаване на броя (в пъти) на лекарствените продукти, намиращи се в публичния забранителен списък, публикуван на страницата на Изпълнителната агенция по лекарствата.
- Показателна е реакцията на Министерството на здравеопазването по отношение на констатациите в докладите, некасаещи промяната на формулата. Липсата на лицензиран софтуер, което не позволява криптиране и надеждна защита на съхраняваните и обработвани данни, както и възможностите за неконтролируем и непроследим достъп. От страна на “вътрешни“ експерти или хакерски атаки. Тези технически детайли са оставени на заден план, независимо от последиците за правата на пациентите и всички граждани, в чийто интерес би следвало да функционира системата!!!
- На дадената на 27.02.2024г. пресконференция, проф. Гетов се обръща именно към лицата, страдащи от недостига на жизненонеобходими лекарства. С апел да докладват и регистрират всеки отказ да получат полагащите им се лекарствени продукти.
- Услужливо пренебрегвайки обстоятелството, че институцията, от чието име призовава за търпение, е допринесла с бездействието си за създалата се ситуация, проф. Гетов се възползва за пореден път от услугите на “Информационно обслужване” АД, като добавя за разкош и необходимостта да се изчака изтичането на срока на нотифицирания проект. Като условие за стартиране на предложените от “ИО” промени, които сами са си определили по предмет и обхват и стойност.
Със сигурност до изтичането на срока, а вероятно само от „Информационно обслужване“ зависи колко време след него, печалбите от реализирания износ ще изтичат към реекспортиращите фирми. Със съответната удръжка за екипа, ръководен от проф. Гетов, удобно е прехвърлил топката в тяхното поле.
източник: mediamall.info