Може ли новият Баухаус да оцелее, ако тя не успее да спечели втори мандат? Този въпрос поставя германският журналист Николаус Йохан Курмайер в материал за Еuractiv
Любимият проект на председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен – новият европейски Баухаус, се провали грандиозно и най-вече по нейна вина.
През 2019 г. движението Баухаус, което цели да промени света с нов подход към изкуството и архитектурата, отбеляза своята 100-годишнина. Една година по-късно, без съмнение вдъхновена от голямото медийно внимание, Фон дер Лайен обяви своя проект за „Новият европейски Баухаус“.
Това трябваше да бъде „душата“ на нейния водещ проект – Зелената сделка. Баухаус въведе практичност в дизайна пред 20 век, а нейният нов Баухаус трябваше да направи дизайна красив, приобщаващ и устойчив.
Какво постигна за четири години? И може ли новият Баухаус да оцелее, ако тя не успее да спечели втори мандат?
Новият Баухаус включва почти 500 проекта, провеждани от по-малко от 1400-те членове на „общността“, в която можеше да влезе всеки – от неправителствени организации и индустриални асоциации до автори на проекти.
Някои от тези членове са доста необичайни, като базираната в Китай асоциация на бамбуковата индустрия. Европейската комисия твърди, че членовете са достигнали до „няколко милиона европейци“.
Досега в проекта са инвестирани 380 милиона евро, а 95 милиона евро от тях са изразходвани за 20 „демонстрационни проекта“. Допълнителни 120 милиона евро годишно ще бъдат изразходвани за новия Баухаус от 2025 до 2027 г.
Примери за финансирани от програмата проекти са създаването на общността „NEBourhood“ в Мюнхен, който е един от най-богатите региони в Европа. Друг проект в Дания се занимава с това да пита учениците какво може да направи желана кръговата икономика.
Някои биха казали, че тези градски проекти са събудили „елита“.
„Това, което новият Баухаус не успя да направи, беше да достигне до широк спектър от хора“, смята Рут Шагеман, президент на асоциацията на архитектите в ЕС – ACE.
Това е логично, защото става дума за движение, родено от политически импулс и превърнато в концепция от група културни елити през 2021 г. със силен акцент върху „местните разбирания за технологията“ и „начина на живот на местното население“.
Стилът Баухаус е направление в дизайна, наследено от модернизма и създадено в Германия чрез манифест през 1919 г. То е идейна концепция на архитекта Валтер Гропиус, който бил отчаян от бързата индустриализация на съвременния живот и отсъствието на човешките емоции и чувства в дизайна. Той използва своето въображение от немски тип и кръщава движението Баухаус, като обръща израза Хаусбау (строене на къща).
Така Баухаус буквално означава „къща за строителство” и има много ясна задача – край на разделението между изкуството и занаятчийството.
Вместо да се роди от радикална промяна като своя предшественик, новият Баухаус е само огледало на културния дискурс и когато културните вълни се променят, те може да удавят проекта.
Никой няма да бъде по-тъжен от неговия създател. Белгийският премиер Александър Де Кро беше казал на Фон дер Лайен: „Ясно е колко много обичате Новия европейски Баухаус“, въпреки че нейният ентусиазъм стана една от причините за неуспеха на проекта.
Фон дер Лайен беше погълната от концепцията. Толкова много, че тя го прехвърли в ЕС, като отказа да направи предварителните допитвания, които Комисията обикновено прави, преди да вземе важни решения.
Това раздразни не толкова богатите по-нови страни, където съветската школа на Баухаус се свързва по-скоро с тесни жилища, отколкото с красотата, която Фон дер Лайен си представя.
Страни като България и Полша настръхнаха от самото начало – нещо, което германският политик не успя да предвиди.
След това дойдоха кадрови проблеми. В началото новият Баухаус беше подкрепен от само основен екип от изследователския отдел на ЕС. Сериозната кадрова подкрепа дойде едва преди първия рожден ден на инициативата. Някои архитекти, които не виждат нужда от нов Баухаус, бяха ядосани.
„Темата беше предмет на спорен дебат сред архитектите“, казва Шагеман. Браншът бе разделен на две – прогресисти и консерватори.
Архитектурният експерт Юрген Тиз каза, че да се учим от историята „не означава да провъзгласим нов Баухаус в Instagram и Pinterest, а смирено да продължим да строим“.
Друг архитект, Ханс Колхоф, заклейми инициативата с коментара „Не прекалявайте със зеленото, защото това ще си остане консуматорски капитализъм“.
Липсата на финансиране допринесе за проблемите на движението: Промяната на застроената среда в Европа, оценявана на 15 трилиона евро, изисква безпрецедентен културен импулс или повече пари от нищожните 700 милиона евро, отпуснати за новия Баухаус.
А може би и резултатите не са толкова красиви.
Жителите на Брюксел се сблъскаха за първи път с новия европейски Баухаус този април. Като част от годишния фестивал на движението подобни на таралежи структури, които бяха изградени набързо и с нестабилни конструкции, се появиха в Парка Cinquantenaire сякаш за една нощ.
Повечето посетители се стреснаха от факта, че имаше бар в арките, предлагащ прекрасна гледка към парка. С право, защото нямаше какво друго да се види.
Експонати показаха един от основните недостатъци на проекта – идеологическото объркване.
Новият Баухаус искаше да постигне твърде много цели наведнъж – да коригира изменението на климата, дискриминацията и липсата на красота, често приписвани на оригиналния Баухаус .
В резултат на това на проектите им липсва последователна визия и е трудно да се разграничат от други нови проекти.
Фон дер Лайен обаче не желае да се откаже от идеята си и историята може да докаже, че е права – може би европейците тепърва ще преоткриват как да взаимодействат със своята изградена среда и новият Баухаус ще бъде инструментът, чрез който преоткриваме какво означава да живеем.
Или, както Шагеман предупреди: „Наративът за адаптиране към изградената среда все още не е намерил място в обществото, така че ние сме в началото на процеса.“
Междувременно, докато този обществен дебат не набере сила, председателката на Комисията иска да работи върху модата, която се надява да бъде по-лесна.
„Изключително гъвкавата и иновативна модна индустрия е в добра позиция да води пътя, така че нека покажем на света, че красотата и устойчивостта могат да вървят ръка за ръка“, заяви фон дер Лайен в началото на април.
Само че сградите не са нито много гъвкави, нито иновативни, а новият кораб на Баухаус почти се преобърна. Надяваме се, че модната индустрия ще бъде по-възприемчива към идеи като „местни разбирания за технологията“.