Джошуа Дийн, бивш одитор по качеството на Spirit AeroSystems, доставчик на Boeing, е починал в Съединените щати, пише The Seattle Times, позовавайки се на негови близки. Дийн беше един от първите, които заявиха, че ръководството на Spirit е пренебрегнало производствените дефекти в модела 737 MAX на Boeing.
Дийн беше на 45 години. Както отбелязва изданието, той не е имал здравословни проблеми – мъжът е водил здравословен начин на живот. Според близките на Дийн той е бил хоспитализиран преди около две седмици заради проблеми с дишането. Лекарите му поставиха диагноза стафилококова пневмония.
Първоначално Дийн беше лекуван в болница в Уичита, а след това спешно транспортиран до Оклахома. Там той е поставен на ЕКМО апарат, който циркулира и оксигенира кръвта на пациента извън тялото, а също така поема функциите на сърцето и белите дробове, когато органите на пациента не могат да работят сами.
Въпреки лекарската помощ състоянието на Дийн се влошава. Лекарите бяха принудени да ампутират ръцете и краката му. The Seattle Times посочва, че инфекцията е започнала „внезапно“ и се е разпространила много бързо. Две седмици след хоспитализацията Дийн почина.
Джошуа Дийн се присъедини към Spirit през 2019 г. като машинен инженер. През 2020 г. той беше уволнен от компанията поради съкращаване на работни места на фона на пандемията, а през 2021 г. се върна в компанията като одитор по качеството.
През октомври 2022 г. Дийн каза, че е открил сериозен производствен дефект: механиците са пробили неправилно отвори в задната притискаща преграда на самолети от серия MAX. Когато той постави този проблем на вниманието на ръководството, нищо не беше направено, твърди Дийн. По време на същата проверка той не забеляза отделен производствен дефект във фитингите, които прикрепят вертикалната опашка към фюзелажа. По-късно това нарушение беше открито, което доведе до прекъсване на доставките в завода на Boeing и доведе до уволнението на Дийн.
През 2023 г. Дийн подаде жалба до Министерството на труда – той нарече уволнението си „незаконно“ и каза, че е „отмъщение за повдигане на опасения относно безопасността на въздухоплаването“, пише The Seattle Times. Човекът също подаде жалба до Федералната авиационна администрация (FAA), в която се твърди, че Spirit го е използвал „като изкупителна жертва и е излъгал FAA за дефекти в задната преграда“.
„След моето прекратяване, Spirit AeroSystems първоначално не направи нищо, за да информира FAA и обществеността за това, което знаят за дефектите на задната преграда“, обясни той в писмото си.
Припомняме, че сигнал за дефект на Boeing подаде и мениджърът за контрол на качеството на самолетите на Boeing Джон Барнет, който почина през март. Както отбелязва изданието, мъжът е намерен мъртъв от огнестрелна рана в Южна Каролина. Според съдебномедицинската експертиза той се е самоубил. Полицията все още разследва случая му, пише The Seattle Times.
Един от адвокатите на Дийн, Брайън Ноулс, в разговор с изданието каза, че не иска да спекулира за близкия момент и обстоятелствата на смъртта на двамата служители, подали информацията за дефекти. „Необходими са податели на сигнали. Те идентифицират неправомерни действия и корупция в обществен интерес. Изисква се много смелост, за да се изправиш срещу тях. Това е трудно стечение на обстоятелствата“, добави той.
Инциденти със самолет Боинг
През декември 2023 г. Федералната авиационна администрация на САЩ съобщи за неизправност в самолетите на Boeing. Самата корпорация препоръча на авиокомпаниите да инспектират самолетите 737 MAX, тъй като може да се разхлаби болт в системата им за кормилно управление. Акциите на Boeing паднаха с 1,2% след новината, според AFP.
В нощта на 6 януари 2024 г. Boeing 737 MAX 9 на Alaska Airlines летеше от Портланд за Онтарио. След като самолетът набра надморска височина от около 5 хиляди метра, щепселът на аварийния изход се откачи.
На борда е имало общо 171 пътници и шестима членове на екипажа, никой от тях не е пострадал. Към момента на инцидента пътниците все още не са разкопчали предпазните си колани, което също е помогнало за предотвратяването на катастрофален изход, пише CNN.
На 6 януари Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA) обяви спирането на експлоатацията на 171 самолета Boeing 737 MAX 9. Агенцията отбеляза, че самолетите от този модел могат да бъдат допуснати до полети само след преминаване на съответната проверка.
Проверката на Boeing разкри, че много самолети 737 MAX 9 са имали неправилно монтирани капаци на люковете, което накара властите да започнат по-широка проверка. В резултат на това компанията се провали на 33 от 89 инспекции, проведени от Федералната авиационна администрация, посочва вестник New York Times.
Наред с други неща, The Seattle Times добавя, че след инцидент през януари, който привлече ново внимание „към недостатъците в качеството на Spirit“, един от бившите колеги на Джошуа Дийн в Spirit потвърди някои от неговите твърдения.
През април 2024 г. инженерът на Boeing Сам Салехпур, който е работил за компанията от 2020 г. до началото на 2022 г., подаде жалба до федералните регулатори на САЩ, твърдейки, че корпорацията е пренебрегнала проблемите с качеството и безопасността при производството на проблемния си самолет 787 Dreamliner.
Според изявлението на Salehpour през 2021 г. той е забелязал как Boeing използва кратки срокове за сглобяване на 787, което води до прекомерно напрежение върху критичните фуги и разпръснати свредла между фугите на повече от 1000 самолета. Адвокатите му казват, че грешките са трудни за откриване, но съкращават живота на самолета.
„Не правя това, защото искам Boeing да се провали, а защото искам те да успеят и да предотвратят инциденти“, обясни Салехпур.
Boeing на свой ред заяви, че твърденията са неверни и компанията е уверена в безопасността на самолета. Освен това представители на корпорацията отбелязаха, че тези въпроси вече са били повдигани по-рано и са били „правилно разрешени“.
„Анализът на Федералната авиационна администрация потвърди, че тези проблеми не създават никакви опасения за безопасността и самолетът ще има експлоатационен живот от няколко десетилетия“, каза компанията.