Администрацията на президента Байдън отхвърли военно предложение за изпращане на американски техници в Украйна за поддръжка на западно военно оборудване, включително изтребители F-16, поради опасения за безопасността им, съобщава The Wall Street Journal (WSJ) , позовавайки се на източници. Във Вашингтон това решение обясниха със съображения за сигурност.
Белият дом очаква европейските страни да поемат „по-голямата част, а може би и цялата“ отговорност за поддръжката на F-16. Съединените щати не изключват изпращането на американски изпълнители в Украйна в бъдеще, но това не се очаква в близко бъдеще, казват източниците на WSJ.
„Това е въпрос, който обмисляме, но все още не сме взели никакви решения“, каза говорителят на Съвета за национална сигурност Шон Савет.
Както отбелязва WSJ, изтребителите F-16 изискват висококвалифицирана поддръжка. Обикновено на всеки такъв самолет работят около десет души помощен персонал.
Въпреки че Пентагонът изрази надежда, че украинците ще могат сами да поддържат получените F-16, всички страни, включително САЩ, разчитат в една или друга степен на частни компании при обслужването на изтребители, пише изданието.
Високопоставен холандски военен каза пред NYT, че Нидерландия ще плати за договор между компания за поддръжка и украинските ВВС за поддръжка на F-16, след като по-рано обяви че няма никакви законови ограничения относно възможността за използване на F-16 над Русия.
„Осигуряваме финансова подкрепа на украинското правителство за сключване на договори с частни партньори, за да видим дали те могат да запазят самолета в експлоатация в бъдеще“, каза началникът на щаба на отбраната на Холандия генерал Онно Айхелсхайм тази седмица.
WSJ подчертава, че поддържането на бойни самолети може да бъде „решаващо“ за отбраната на украинска територия. Сега Киев трудно се справя с поддръжката на други видове оръжия, доставени от САЩ, пише изданието.
Според него по-голямата част от поддръжката се извършва или чрез видеоконференции между украинци и ремонтни експерти в чужбина, или чрез изпращане на оборудване извън страната за ремонт, което води до забавяне на връщането на оръжия в експлоатация.
F-16 е най-популярният изтребител от четвърто поколение поради относително ниската си цена и бойни характеристики. От началото на производството през 1973 г. са създадени повече от 4,5 хиляди от тези самолети в различни модификации. В момента тези самолети не се използват от американската армия и се произвеждат в актуализирани версии само за износ.
На 4 август президентът на Украйна Володимир Зеленски потвърди получаването на първите F-16 и каза, че украинските въоръжени сили вече са започнали да ги използват. Официално броят на изтребителите, които са на разположение на Киев, не се разкрива. The Times писа за шест, а The Economist – за десет изтребителя. WSJ добавя, че Украйна трябва да получи и няколко по-стари и модернизирани F-16 от Нидерландия, Норвегия, Дания и Белгия.
На 29 август украинският генерален щаб потвърди загубата на първия F-16 по време на бойни действия. В изявлението се посочва, че украинските войски са използвали F-16 „при отблъскване на ракетна атака от Русия“. Военновъздушните сили на украинските въоръжени сили също потвърдиха смъртта на подполковник Алексей Мес на 26 август по време на участие в боя. По тяхна информация той „с цената на собствения си живот“ е отбил атаката, докато е изпълнявал бойна мисия.
New York Times съобщи, цитирайки западен служител, че изтребителят F-16 може да е бил случайно свален от самите украински военни с ракета Patriot. Не се изключва и версията за механични неизправности и пилотска грешка, уточнява изданието.
Президентът на Украйна Володимир Зеленски, на фона на загубата на F-16, уволни командващия ВВС на украинските въоръжени сили Николай Олешчук. Мотивите за това решение не бяха оповестени официално.
BIG5, в превод от RTVI