Какво спестиха западните медии от заключителната пресконференция на Путин на срещата на БРИКС? (пълна стенограма)

0
6533

 

BIG5 публикува в превод пълната стенограма от заключителната пресконференция на руския президент след приключване на срещата на върха на БРИКС, както и журналистическите въпроси и отговорите на тях

 

Владимир Путин: Уважаеми дами и господа!

16-ата среща на върха на БРИКС току-що приключи и приключи успешно.

Това стана кулминацията на руското председателство в асоциацията и едно от забележителните събития в световния политически календар.

Не веднъж съм казвал, че Русия подхожда отговорно към задълженията си като председател на БРИКС. Повече от 200 събития бяха проведени в тринадесет руски града. По-специално се проведоха многобройни срещи на министри на индустрията, бяха проведени различни конференции, семинари и бизнес форум. Голям успех имаха и спортните игри.

Тази година работихме с обновен, разширен състав и Русия, като председател на асоциацията, направи всичко възможно новите членове на организацията да се присъединят към нашето семейство възможно най-бързо и органично. И според мен успяхме.

Новите участници видяха и разбраха, че е възможно да се работи в БРИКС и да се постигат резултати. Те усетиха, че нашата асоциация има най-важното – взаимно уважение и задължително зачитане на интересите на другите. Мога да констатирам със задоволство, че всички те участват активно в работните форуми и предлагат полезни, перспективни идеи и инициативи.

Що се отнася до самата среща на върха в Казан, в нея участваха делегации от 35 държави и шест международни организации, както вече знаете за това. Такова широко представителство ясно говори за авторитета и ролята на БРИКС, за нарастващия интерес към взаимодействие с нас от страна на държави, които реално провеждат наистина независима, суверенна политика.

Всяка от тези държави има свой собствен път на развитие, свои модели на икономически растеж, богата история и култура. Именно в такова цивилизационно многообразие, уникална комбинация от национални традиции, разбира се, се крие силата и огромният потенциал за сътрудничество не само в рамките на БРИКС, но и в този голям кръг от страни с еднакво мислене, които споделят целите и принципи на обединението.

Програмата на срещата беше много наситена. Проведоха се срещи на страните членки на БРИКС в тесен и широк формат, фокусирани върху актуални въпроси от дейността на асоциацията и перспективите за разширяване на партньорството в три основни области: в областта на политиката и сигурността, в търговията и инвестициите и в културните и хуманитарна писта.

По традиция се проведе среща във формат „навън“/„БРИКС плюс“. Този формат се е доказал добре и вече дава възможност за пряк и открит диалог между членовете на асоциацията с нашите приятели и партньори от страните от Глобалния Юг и Изток. Тази година руското председателство покани на такава среща лидерите на страните от ОНД, както и делегации от много държави в Азия, Африка, Латинска Америка, както и ръководителите на изпълнителните органи на редица международни организации.

Разменихме мнения по ключови международни въпроси, с акцент върху изострената обстановка в Близкия изток. Разгледахме и перспективите за взаимодействие между участниците в БРИКС и страните от Глобалния Юг и Изток в интерес на приобщаващото устойчиво развитие.

Основното е, че без изключение всички срещи и събития, които току-що споменах, се проведоха по традиционния за БРИКС делови и открит начин, в атмосфера на взаимно разбирателство. Този конструктивен подход към съвместната работа ни позволи да обсъдим задълбочено широк кръг от въпроси в продължение на три дни.

На срещата на върха беше одобрена Казанската декларация на БРИКС, която обобщава проведените дискусии. Резултатът според нас е цялостен концептуален документ с положителна програма, насочена към бъдещето. Важно е той да потвърди ангажимента на всички наши държави за изграждане на по-демократичен, приобщаващ и многополюсен световен ред, основан на международното право и Устава на ООН, и да отчете общата решимост да се противопоставят на практиката на прилагане на нелегитимни санкции и опитите за подкопаване на традиционните морални ценности.

Държавите от БРИКС се ангажират със задълбочаване на партньорството във финансовия сектор. Ще продължим да укрепваме междубанковата комуникация и да създаваме механизми за взаимни разплащания в национални валути, които са независими от външни рискове.

Бих искал също така да отбележа, че по време на срещата на върха моите колеги и аз обсъдихме подробно възможни съвместни усилия за по-нататъшно стимулиране на инвестициите за по-нататъшен икономически растеж в държавите от БРИКС и страните от глобалния Юг и Изток. Ще направим това, включително с помощта на Новата банка за развитие и нейния президент г-жа Дилма Русеф.

Русия предложи да се удължи председателството на Бразилия и президента на банката г-жа Русеф. Имайки предвид, че тази година Бразилия е председател на Г-20, догодина тя ще поеме щафетата от нас и ще ръководи БРИКС. Е, няма да го крия, изхождайки от факта, че знаем каква е ситуацията около Русия, не искаме да прехвърляме всички проблеми, свързани с нея, на институции, в развитието на които ние самите сме заинтересовани. Ще се справим с проблемите си и ще се справим сами.

Има добри перспективи за укрепване на индустриалното сътрудничество, реализиране на нови проекти в индустрията, енергетиката, логистиката, високите технологии и много други ключови области и, разбира се, за активизиране на взаимодействието между нашите страни в културата, науката, спорта, чрез младежта и гражданското общество.

В Казан потвърдихме, че БРИКС не е затворен формат, той е отворен за всички, които споделят ценностите на БРИКС, и неговите членове са готови да работят за намиране на съвместни решения без външен диктат или опити за налагане само на някои тесни подходи всеки. БРИКС не може да не отговори на нарастващото търсене в света на точно такова сътрудничество. Съответно отделихме специално внимание на въпроса за възможното разширяване на БРИКС чрез създаването на нова категория – държави партньори.

Тези дни лидерите и членовете на делегациите общуваха много в неформална обстановка. Проведени са много двустранни срещи, контакти и разговори. Ние, нашата делегация, също се опитахме да се срещнем с лидерите на повечето страни участнички.

Дами и господа!

Срещата на върха приключи. Бих искал още веднъж да благодаря на всички колеги, които дойдоха в Казан, за техния принос към нашата обща работа. И искам да отбележа, че според мен той беше доста тежък.

По време на нашето председателство усещаме енергична подкрепа от нашите партньори. Това е важно, особено след като не свършва с края на срещата на върха. До края на годината ще има редица важни съвместни събития. Както вече казах, догодина ще предадем щафетата на председателството на Бразилия. Разбира се, ние ще предоставим на нашите бразилски приятели цялата необходима помощ и съдействие. Ще продължим тясната координация с всички партньори от БРИКС в интерес на по-нататъшното засилване на сътрудничеството в рамките на тази асоциация.

И разбира се, използвайки тази възможност, бих искал искрено да благодаря на ръководството на Татарстан, кметството на Казан за гостоприемството и желанието да създадат комфортни условия за нашата съвместна работа.

Бих искал да се извиня на жителите на Казан за факта, че трябваше да се сблъскат с някои неудобства: движението на кортежи, затварянето, както разбирам, на някои магистрали. Но искам да ви уверя, че тези изпитания не бяха напразни. Бих искал да ви благодаря, че създавате толкова благоприятни условия за нашата работа. Благодаря много!

Искам да се извиня предварително, но не можем да общуваме с вас дълго време, отговаряйки на вашите въпроси, защото все още имам няколко двустранни срещи, според мен седем или нещо подобно. Затова не мога да карам колегите си да чакат. Все пак, ако имате въпроси, питайте.

Въпрос: Антон Верницки, Първи канал.

Владимир Владимирович, моля, разкажете ни по-подробно за финансовото взаимодействие на страните от БРИКС. Обсъждана ли е обща инвестиционна платформа? А обсъждано ли е създаването на алтернативна платежна система, говореше ли се за алтернатива на SWIFT?

Благодаря.

Владимир Путин: Относно SWIFT и всякакви алтернативи: ние не сме създали, не създаваме никакви алтернативи за никого, но въпреки това въпросът днес е много важен и един от ключовите проблеми е проблемът с населените места. Следователно, ние вървим по пътя на използването на национални валути, това е добре известно.

Що се отнася до системите за сетълмент, ние използваме вече създадената руска система за обмен на финансова информация, създадена от Централната банка на Русия. Други страни членки на БРИКС също имат свои системи, ние също ще ги използваме, вече ги използваме и ще развиваме това взаимодействие.

Но ние все още не сме измислили някаква отделна обща система; това, което имаме, е достатъчно, само трябва да вземем подходящи решения на административно ниво своевременно. Това също беше обсъдено с колегите и ние ще вървим по този път.

Въпрос: РИА Новости, Иля Ежов.

Владимир Владимирович, форумът в Казан беше първата среща на върха за БРИКС, не като група от пет държави, а като асоциация с по-широка география. В същото време разговорите за възможно разширяване продължават и вашите колеги, включително днес, многократно са заявявали, че са готови да работят по-тясно с БРИКС. Беше разработен и форматът на страната партньор на БРИКС.

В тази връзка, бихте ли споделили как върви работата в тази посока, какъв беше основният сигнал, даден от срещата в Казан за по-нататъшното разширяване на БРИКС? Благодаря.

Владимир Путин: Наистина, както вече казах, много страни проявяват интерес да работят в тази асоциация. 35 държави участваха в събитията в Казан и ние се разбрахме с нашите партньори, че на първия етап, имам предвид евентуално разширяване, ще вървим по пътя на съгласуване на списък от страни партньори. Този списък е съгласуван.

Някои страни, които участваха в тези събития – днешните, вчерашните събития – ни изпратиха своите предложения и искания за пълноправно участие в работата на асоциацията БРИКС.

По-нататък ситуацията ще се развие по следния начин: ние ще отправим покана и предложение към бъдещи страни партньори да участват в нашата работа в това качество и при положителен отговор ще обявим кой е в този списък. Би било просто некоректно да правим това сега, преди да получим отговор. Въпреки че всички тези страни на практика са отправяли заявки в един или друг момент.

Въпрос: Виктор Синеок, Международен изследователски център Известия.

Известно е, че по време на многобройните ви двустранни срещи беше повдигната темата за конфликта в Украйна. Кажете ми по какъв начин обсъждахте случващото се в зоната на Северния военен окръг? Как смятате, че партньорите, с които разговаряхте, са настроени към този конфликт и говорили ли са за подкрепа на страната ни?

Владимир Путин: Всички са решени да гарантират, че конфликтът ще приключи възможно най-бързо и за предпочитане с мирни средства. Знаете, че Китайската народна република и Бразилия поеха инициативата на Общото събрание в Ню Йорк. Много страни-членки на БРИКС подкрепят тези инициативи, а ние от своя страна сме благодарни на нашите партньори, че обръщат внимание на този конфликт и търсят начини за разрешаването му.

Въпрос: Киър Симънс, NBC News.

Г-н президент, сателитните изображения показват, че севернокорейските войски са в Русия. Какво правят тук и това не е ли сериозна ескалация на войната в Украйна?

Г-н президент, остават също няколко седмици до изборите в САЩ. Русия отново е обвинена в намеса; казват, че сте имали лични разговори с бившия президент Тръмп. Имахте ли разговори с него и какво си говорихте?

Владимир Путин: Да започнем с първата част на вашия въпрос.

Снимките са сериозно нещо. Ако има снимки, това означава, че отразяват нещо.

Бих искал да обърна внимание, че не действията на Русия доведоха до ескалацията в Украйна, а превратът от 2014 г., подкрепен предимно от САЩ. Дори беше публично обявено колко пари е похарчила тогавашната администрация на САЩ за подготовката и организирането на този преврат. Това не е ли път към ескалация?

И тогава осем години ни заблуждаваха, когато казаха, че всички искат да разрешат конфликта в Украйна по мирен път, чрез Минските споразумения. По-късно, а сигурно и вие сте го чули, редица европейски лидери директно казаха, че ни мамят, защото са използвали това време, за да въоръжат украинската армия. Нима това не така? Така е.

По-нататъшните стъпки към ескалация се състояха в това, че западните страни започнаха активно да въоръжават режима в Киев. До какво се стигна? Преди прякото участие на военнослужещи от армиите на страните от НАТО в този конфликт. Защото знаем какво и как се прави при изстрелване на безпилотни морски апарати в Черно море. Ние знаем кой присъства там, от кои европейски страни на НАТО и как извършват тази работа.

Същото важи и за военните инструктори, но не за наемниците, а за военнослужещите. Същото важи и за използването на съвременни високоточни оръжия, включително ракети като ATACMS, Storm Shadow и т.н. Украинският военен персонал не може да направи това без космическо разузнаване, целеуказване и западно програмно осигуряване, а само с прякото участие на офицери от страните от НАТО.

Що се отнася до нашите взаимоотношения с Корейската народнодемократична република: както знаете, днес, според мен, току-що беше ратифицирано нашето Споразумение за стратегическо партньорство. Там има член №4 и ние изобщо не сме се съмнявали, че севернокорейското ръководство приема нашите споразумения сериозно. Но какво и как ще правим е наша работа, в рамките на това споразумение. Първо, трябва да проведем подходящи преговори относно прилагането на член №4 от този договор, но ние поддържаме контакт с нашите севернокорейски приятели и ще видим как ще се развие този процес.

Във всеки случай руската армия действа уверено по всички направления, това също е известно, никой не го отрича, тя се движи напред във всички участъци от линията на бойно съприкосновение. Активно се работи и в посока Курск: част от частите на украинската армия, които нахлуха в района на Курск, са блокирани, обкръжени, около две хиляди души. Правят се опити тази групировка да бъде деблокирана отвън, да се пробие отвътре – засега без успех. Руската армия започна да елиминира тази група.

Що се отнася до контактите с г-н Тръмп, това е нещо, което се обсъжда непрекъснато повече от година. Веднъж бяхме обвинени, както и самият Тръмп, че имаме нещо общо с Русия. Тогава в резултат на разследване в самите САЩ всички стигнаха до извода, включително и в Конгреса според мен, че това са пълни глупости, че нищо подобно не се е случвало. Не е съществувало преди и не съществува сега.

Как ще се изградят руско-американските отношения след изборите зависи преди всичко от САЩ. Ако Съединените щати са отворени за изграждане на нормални отношения с Русия, тогава ние ще направим същото. Ако не искат, нямат нужда. Но това е избор на бъдещата администрация.

Въпрос:  Павел Зарубин, телевизионен канал Русия.

Може ли да продължим темата за разговорите с Тръмп? Бившият президент на Съединените щати, а сега кандидат за президент на САЩ, също така заяви, че в един от телефонните си разговори с вас ви бил заплашил с атака срещу центъра на Москва. Вярно ли е това?

И въобще възможно ли е да ви заплашват? Влияят ли ви заплахите? И как се чувствате от факта, че в голямата политика като цяло сега дори разговорите на лидери все повече излизат в публичното пространство – ако тази история е истина?

И още един въпрос, ако позволите, относно срещата на БРИКС: чувствате ли се изолиран сега? И не ви ли липсва може би общуването със западните колеги? Благодаря много.

Владимир Путин:  Първата част: възможно ли е да ме заплашват? Да заплашва може всеки, който иска. Няма смисъл да се заплашва Русия, защото това само ни ободрява. Но не помня такъв разговор с г-н Тръмп. Сега е много остър етап от предизборната кампания в Съединените щати и предлагам изявления от този вид да не се приемат на сериозно. Но това, за което г-н Тръмп говори съвсем наскоро и което чух – той говори за желанието да направи всичко, за да сложи край на конфликта в Украйна – струва ми се, че той го казва искрено. Ние, разбира се, приветстваме изявления от този вид, независимо от кого идват.

Знаете, че получаваме различни сигнали от нашите западни партньори за възможни контакти. Не сме се затворили за тези контакти. И когато чуваме, че ние сме се отказвали, че отказвам всякакви разговори, контакти, включително и с европейски лидери, искам да ви кажа, че това е лъжа. Ние не отказваме, никога не сме отказвали и сега не отказваме. Ако някой иска да поднови отношенията с нас, моля, ние говорим за това през цялото време, но не се налагаме.

Както виждате, ние живеем, работим и се развиваме нормално. Нашата икономика расте. Миналата година имахме 3,4 – 3,6 процента, тази година ще са около четири – 3,9, може би ще има. Икономиката на еврозоната се люлее на ръба на рецесията. В САЩ обаче има ръст, той ще бъде малко над три, според мен, някъде около 3,1 – 3,2 процента. Това не е зле всъщност. Но все пак и там има достатъчно проблеми. И има дефицит едновременно в три важни области: дефицит във външната търговия, дефицит на платежния баланс и огромен дълг – 34 трилиона според мен.

Ние също имаме проблеми, но е по-добре да не спорим помежду си, да не влизаме в конфликт, а да помислим как да решим тези въпроси заедно. Точно това правим в БРИКС.

Въпрос: Журналист от Камерун.

Господин президент!

Екипът ни току-що се завърна от Донбас. В момента подготвяме документален филм, който да покаже реалността в Донбас, да разкаже какво означава това за Африка.

Знаем, г-н президент, че много африкански страни сега са жертви на тероризъм и други действия, които имат за цел да дестабилизират африканските държави. В същото време виждаме, че Русия помага на Централноафриканската република и други страни от Сахел. Преди това там присъстваха други държави и едва след пристигането на Русия беше възможно да се постигне стабилизиране на ситуацията в много от тези страни. Така че въпросът ми е следният: не е ли време Русия да задълбочи този вид партньорство не само във военната област, но и да развие отношения в други области с африканските държави? Благодаря.

Владимир Путин:  Да, напълно съм съгласен с Вас. Това е смисълът на нашата работа със страните партньори от БРИКС. И създаването на инвестиционна платформа в рамките на БРИКС е смисълът на нашата работа.

Вярваме, че в близко бъдеще – току-що говорих с моите колеги на последния етап от днешната среща на върха – според нашите експерти икономиките на страни като Русия, Китай, Саудитска Арабия и някои други ще се развиват с добри прогресивни темпове, развитието ще е положително. Но има региони по света, в които според нас развитието ще върви с много високи темпове. Това са предимно страните от Южна Азия и Африка. Поради тази причина ние, в рамките на БРИКС, сега повдигнахме въпроса за създаването на нова инвестиционна платформа с помощта на съвременни електронни инструменти. Да се ​​създаде система, която може да бъде – и това, колкото и да е странно, може да бъде постигнато – неинфлационна и да създаде условия за инвестиции в ефективно, бързо развиващи се пазари във всички региони на света, включително и особено в Африка.

Защо мислим по този начин? Мисля, вярвам, че мнозина ще се съгласят с мен. Причините за това са няколко.

Първият е, че тези страни преживяват голям растеж, бързо нарастване на населението. В Африка… Вчера говорих с премиера на Индия – там има прираст от 10 милиона души всяка година. Плюс 10 милиона души всяка година е увеличение на населението на Индия. И се разраства по-бързо и в Африка.

Второ, в тези региони на света все още има ниско ниво на урбанизация, но то определено ще се увеличи напълно и хората и държавите ще се стремят бързо да наваксат по отношение на стандарта на живот това, което имат в тези страни, в сравнение с да речем, други региони на света, включително с Европа.

Всичко това и редица други фактори показват, че темпът на растеж… Да, и натрупването на капитал ще има и то вече се случва. Всичко това предполага, че на тези региони на света трябва да се обърне специално внимание.

С моите колеги постигаме споразумение и сега се опитваме да създадем работна група на базата на Новата банка за развитие на БРИКС, за да създадем механизми за ефективни и надеждни инвестиции в тези страни. И вярвам, че от това ще спечелят всички: и тези, които инвестират, и тези, които получават тези инвестиции. Защото ще се създадат нови индустрии, които ще осигурят доходност и възвръщаемост на получените инвестиции.

За целта е необходимо да се създадат инструменти, които няма да бъдат обект на външни рискове и най-вече по политически причини. Мисля, че това е напълно възможно да се направи. Това е пътят, по който ще вървим. Благодаря. Това е много важен въпрос.

Въпрос:  Прочетох заключителната декларация на БРИКС и тя говори за необходимостта от глобална и регионална стабилност, сигурност и справедлив свят. Като цяло мотото на руското председателство на БРИКС включва следните понятия според мен за справедливост и сигурност. Но как всичко това се връзва с вашите действия през последните две години и половина, с нахлуването на руските войски в Украйна? Къде е справедливостта, стабилността и сигурността, включително сигурността на Русия? Защото преди началото на Северния военен окръг нямаше атаки с дронове на руска територия, нямаше обстрел на руски градове, нямаше чужди войски, окупиращи руска територия – това не се случи.

И накрая: как всичко това е свързано с неотдавнашното изявление на британското разузнаване, че Русия си е поставила за цел да сее хаос по улиците на Великобритания и Европа чрез палежи, саботажи и т.н.? Къде е стабилността?

Владимир Путин:  Ще започна със сигурността на Русия, защото за мен това е най-важното.

Говорихте за удари с дронове и т.н. Да, това не се случи, но имаше много по-лоша ситуация. Ситуацията беше такава, че в отговор на нашите постоянни и настойчиви предложения за установяване на контакти и връзки със страните от западния свят постоянно ни се показваше нашето място. Мога да ви кажа това с абсолютна сигурност. Всичко изглеждаше толкова ласкаво, но по принцип винаги ни показваха мястото ни.

И това място в крайна сметка би довело до слизането на Русия в категорията на второстепенни държави, които изпълняват изключително функцията на суровинни придатъци със загуба в известна степен и в голяма степен на суверенитета на страната. Но Русия не може да се развива само в това качество, тя не може да съществува. Русия не може да съществува, ако загуби суверенитета си. Това е най-важното. Излизането на Русия от това състояние, укрепването на нейния суверенитет и независимост в икономиката, във финансите, във военното дело означава повишаване на нашата сигурност и означава създаване на условия за нейното уверено развитие в бъдеще като независима държава, пълноценна и самодостатъчна, с партньорите, които имаме в БРИКС, които уважават независимостта на Русия, уважават нашите традиции и към които се отнасяме по същия начин.

Сега относно справедливостта в развитието и сигурността. Имам някои мисли по този въпрос и ще се опитам да ви отговоря. Ето моите мисли.

Какво е капитал за развитие? Вижте, съвсем скорошни събития – по време на пандемията от коронавирус. Какво се случваше по това време? Искам да обърна внимание на това и на всички други представители на медиите. По това време в Съединените щати емитираха емисия от около шест трилиона долара, а в еврозоната издадоха емисия от около три трилиона долара, малко над три. И всички тези средства бяха хвърлени на световния пазар, купувайки всичко подред, предимно храна, а не само: лекарства и ваксини, които сега се унищожават в масов мащаб, защото срокът им на годност вече е изтекъл. Те захвърлиха всичко и започна инфлация на храните и инфлация в целия свят като цяло.

Какво направиха водещите световни икономики? Те злоупотребиха с изключителното си положение в световните финанси – както на долара, така и на еврото. Напечатаха и разчистиха като с прахосмукачка най-необходимите стоки от пазара. Те консумират повече, вие консумирате повече, отколкото произвеждате и печелите. Това справедливо ли е? Ние вярваме, че не е и искаме да променим тази ситуация. Това правим ние в БРИКС.

Сега за сигурността като цяло. За сигурността на Русия вече казах. Разбирам за какво говорите. Но справедливо ли е от гледна точка на сигурността да пренебрегваме години наред постоянните ни призиви към партньорите да не разширяват НАТО на изток? Нима е справедливо да ни лъжат в очите, обещавайки, че такова разширение няма да се случи, и нарушавайки поетите задължения, да се направи това? Нима е справедливо да ви изритаме в „слабините“, да речем в същата тази Украйна и да започнем да строим там, не да подготвяме, а да строим военни бази? Нима това е  справедливо?

А честно ли е да се извърши държавният преврат, за който говорих, отговаряйки на въпроса на ваш колега, да се плюе на международното право и всички принципи на международното право и Устава на ООН, и да се финансира преврат в друга държава, в случая в Украйна, и да се тласка ситуацията към нейното развитие в посока гореща фаза? Нима е справедливо това от гледна точка на глобалната сигурност?

А нима е справедливо да се нарушават ангажименти в рамките на ОССЕ, когато всички западни държави са подписали документ, според който не може да има сигурност за едната страна, ако сигурността на другата е нарушена? Ние казахме: не правете това, това нарушава нашата сигурност – разширяването на НАТО. Не, така или иначе го направиха. Това справедливо ли е?

Тук няма справедливост и ние искаме да променим това положение и ще го постигнем.

Пак последно?

Въпрос:  Относно твърдението на британското разузнаване, че Русия сее хаос по улиците на Великобритания.

Владимир Путин:  Чуйте ме – благодаря, че ми напомнихте за тази част – ами това са пълни глупости.

Виждате ли, това, което се случва по улиците на някои европейски градове, е резултат от вътрешната политика на тези държави. Но вие и аз знаем, вече казах това: европейската икономика се люлее на ръба на рецесията, а водещите икономики в еврозоната всъщност са в рецесия. Ако има някакъв лек ръст – 0,5 на сто, ще е от Юга, където няма такова сериозно производство, това ще е от имотите, от туристическия бранш и т.н. Но дали това е наша вина? Какво общо имаме ние с това?

Западните държави, европейските, взеха и изоставиха нашите енергийни ресурси. Е, ние не отказваме. Между другото, все още има една линия по дъното на Балтийско море – Северен поток 2. Какво струва това на германските власти? Просто натиснете един бутон и всичко върви. Но те не го правят по политически причини. И най-важният им партньор – не знам по какви причини – създаде условия, когато цял сектор от германската икономика се премести в САЩ, защото властите там създадоха повече допълващи се условия за работа на бизнеса. А първичните енергийни ресурси там според мен са три пъти по-евтини от европейските или дори четири пъти – различни данъчни условия, целенасочени действия. Но какво общо имаме ние с това?

Това предизвиква съответна реакция, защото стандартът на живот на хората пада. Това е очевидно, това са статистически данни от самите европейски страни. И какво общо имаме ние с това? Вие какво, наистина ли? Знаете ли, у нас в такава ситуация казваме: да прехвърлим от болната глава на здравата, това е опит да се прехвърли вината върху здравословното и да се избегне отговорността за грешни решения в икономическата сфера и в сферата на вътрешната политика.

В икономическата сфера сега, струва ми се, това е очевидно нещо за обективните експерти, но мнозина в Европа и в други страни, в Щатите, злоупотребяваха и все още се опитват да злоупотребяват с екологичния дневен ред и повишаването на температурата на планетата. Изпреварват, без достатъчно основание от гледна точка на развитието на технологиите, затварят всичко, свързано с ядрената енергетика, затварят всичко, свързано с производството на въглища – по-рано беше така, нали? – обхващат всичко свързано с въглеводородите като цяло.

А някой пресметна ли? Ще може ли Африка да се справи без тези видове въглеводороди или не? Не! Африканските страни и някои други страни в развиващите се пазари са принудени да налагат модерни и може би екологично ефективни инструменти и технологии. Но не могат да ги купят – няма пари. Ами дай им парите тогава! Но никой не дава пари. Но след това прецакват инструментите, смятам, че това са инструментите на неоколониализма, когато притискат тези държави и ги принуждават отново да зависят от западните технологии и заеми. Заемите се дават при ужасни условия, заемите не могат да бъдат върнати. Това е още един инструмент на неоколониализма.

Затова трябва преди всичко да се вгледаме в резултатите от политиката на западните държави в областта на икономиката, финансите и вътрешната политика. И хората, разбира се, се страхуват от влошаване на международната ситуация, свързана с ескалация в различни конфликтни зони: както в Близкия изток, така и в Украйна. Но ние не сме тези, които извършват тази ескалация. Тези отсреща винаги играят, за да влошат нещата.

Е, ние сме готови за тази ескалация. Но помислете дали страните, които правят това, са готови.

Въпрос: Ариж Мохамед, кореспондент на московското бюро на Sky News Arabia, Обединени арабски емирства.

Владимир Владимирович, моля, кажете ми: има редица доклади, според които Москва може да окаже подкрепа на Иран в случай на израелска атака. Как се отнасяте към подобни съобщения? Те отразяват ли същността на нещата? Русия изобщо обмисля ли помощ на този етап от ескалация в региона? Благодаря.

Владимир Путин: Първо, ние сме много загрижени за това, което се случва в региона. И каквото и да говори някой, Русия не е заинтересована конфликтът да се задълбочава. Стратегически нищо няма да спечелим от това, само ще видим допълнителни проблеми.

Що се отнася до помощта за Иран, първо, ние сме в контакт с иранското ръководство, разбира се, в тесен контакт и виждаме нашата роля в създаването на условия за разрешаване на ситуацията и най-вече в търсенето на взаимни компромиси. Струва ми се, че това е възможно. Никой наистина в региона – и моите разговори сега в кулоарите на срещата на върха на БРИКС показват: никой в ​​региона не иска разширяване на конфликта и някаква голяма война, никой.

Въпрос:  Уважаеми Владимир Владимирович! Аз съм Турсунбек Акун, дойдох от Киргизстан, председател на правозащитната организация на Киргизстан, координатор на конгреса по правата на човека в Централна Азия. Аз представлявам не само Киргизстан, но и обществеността на страните от Централна Азия.

Първо, поздравявам ви за провеждането на срещата на върха на БРИКС на високо ниво. Подобно на другите хора по света, аз не ви завиждам, че сте президент на Руската федерация. Това е най-тежкото бреме, но колкото и да е трудно, носите го с чест.

Западът искаше да отдели Русия от останалия свят за около три години, но днес тази цел завърши с пълно фиаско. Това се потвърждава от резултатите от срещата на върха на БРИКС, където вашата политическа и държавна позиция беше подкрепена от около 35 държави, а на тази среща дойде генералният секретар на ООН Антонио Гутериш и други международни организации.

Днес историческите събития се случиха на руска земя, в Казан, където многополюсният свят вече е завладян. Еднополюсният свят, ръководен от САЩ, постепенно губи своето значение и губи позиции. На срещата на лидерите от формата БРИКС плюс бяха обсъдени сложни проблеми в Близкия изток. Въпреки резолюцията на ООН, Израел не се съобразява по никакъв начин и открито игнорира решенията на ООН. И дори обяви генералния секретар на ООН за персона нон грата. Тогава Иран започна масирана атака срещу Израел, а сега Израел обявява ответни действия. Според открити данни той се готви да бомбардира ирански петролни и ядрени съоръжения.

Имам въпрос и предложение. Американските военни сили дежурят в Персийския залив, за да помогнат на Израел. Трябва ли страните членки на БРИКС, председателствани от Русия, да предотвратят едностранното господство на САЩ и Израел и да дадат достоен отговор на техните действия, ако започнат война срещу други държави? Не само военните кораби на САЩ трябва да дежурят край бреговете на Персийския залив, но в същото време руските и други кораби на страните-членки на БРИКС трябва да дежурят в помощ на Иран, Палестина и Ливан. Само в този случай произволът на САЩ и Израел ще бъде спрян.

И вторият въпрос, скъпи Владимир Владимирович. Съединените американски щати и Западът са решени отново да ви очернят, че руският президент Путин отказва преговори. Преди срещата на Зеленски в Швейцария вие обявихте вашите искания, вашите условия, но те не се съгласиха. Вашите изисквания все още ли са същите? Не мисля, че сте отказали да преговаряте, нали?

Владимир Путин: Един колега току-що попита за отношенията ни с Иран, готовността ни да окажем помощ и т.н.

Първият е по отношение на ситуацията в Близкия изток. Казах го днес и искам да го повторя тук. Мисля, че няма човек на земята, чието сърце да не кърви, когато гледа какво се случва в Газа. Повече от четиридесет хиляди души загинаха и това бяха предимно жени и деца. Затова тук се знае нашата оценка, предвид как да излезем от ситуацията. Говорим и за това. Това може да стане само чрез отстраняване на причините. И основната причина е липсата на пълноценна държава Палестина. Необходимо е изпълнението на всички решения на Съвета за сигурност в тази област.

Но трябва да работим с всички участници в процеса и в никакъв случай да не допускаме ескалация или изостряне на конфликта. Ние също трябва да работим с Израел, който, разбира се, беше изправен пред терористична атака през октомври миналата година.

Затова ние трябва много спокойно и внимателно да анализираме ситуацията и в никакъв случай да не толерираме непропорционалните реакции на тези терористични актове, а да работим с всички и да постигнем намаляване на нивото на конфронтация, включително на ливанското направление. Струва ми се, че като цяло това е възможно, но трябва да действате много внимателно. Просто, честно казано, се страхувам да кажа излишна дума, защото всяка невнимателна дума може да навреди на този процес. Но като цяло искам да ви благодаря, че повдигнахте тази тема, защото тя е изключително важна.

Що се отнася до преговорите с Украйна, за това вече съм говорил много пъти. Благодарни сме на президента на Турция г-н Реджеп Тайип Ердоган, който навремето ни предостави платформа за преговори с украинската делегация. По време на този преговорен процес в края на 2022 г. ние излязохме с възможен документ, проект за мирно споразумение, украинската делегация го парафира, което означава, че беше доволна от всичко, а след това изведнъж отказа.

Наскоро отново турската страна, помощникът на г-н Ердоган, се обади директно от Ню Йорк и каза, че има нови предложения, които се искат да бъдат разгледани за преговори. Съгласих се, казах: добре, съгласни сме. На следващия ден началникът на киевския режим изведнъж обяви, че няма да водят никакви преговори с нас. Казахме на турците: момчета, благодаря ви, разбира се, за участието, но първо ще се разберете с клиентите си, после – искат или не искат, нека го кажат директно. Доколкото знаем, пак там, в парламента, не беше изказано предложение за мир, а някакъв друг план, „план за победа“. Добре тогава.

Що се отнася до победата: миналата година, по време на опитите за провеждане на така наречените контранастъпателни операции, загубите според мен възлизат на около 16 хиляди души – това са санитарни и неотменими. Сега, само през последния месец или повече в посока Курск, по мое мнение, вече има 26 хиляди загуби, 26 хиляди, също санитарни и неотменими. И миналата година, по време на контранастъплението, оборудването загуби, по мое мнение, страхувам се да излъжа, около 18 хиляди или нещо такова оборудване. Сега има почти хиляда повече. Вярно, загубиха почти сто танка по-малко. Но, струва ми се, те просто бяха използвани по-малко, защото просто имаше по-малко от тях в украинската армия.

Но е по-добре, вместо да назоваваме такива цифри, би било по-добре, разбира се, въз основа на реалността и въз основа на това, което се развива на място, да седнем на масата за преговори и да водим тези преговори. Но лидерите на киевския режим не искат. Включително според мен, защото започването на мирни преговори ще доведе до необходимостта от премахване на военното положение и веднага след това ще е необходимо провеждането на президентски избори. Явно още не са готови. Топката е в тяхното поле.

Въпрос:  Кажете ми какво сте готови да направите, за да прекратите войната в Украйна и какво не сте готови?

Владимир Путин: Току-що казах: ние сме готови да разгледаме всякакви варианти за мирни споразумения, въз основа на реалностите, които се развиват на място. И не съм готов за нищо друго.

Въпрос:  Благодаря ви много, г-н президент. Аз съм от Саудитска Арабия.

Групата БРИКС вероятно вече е преминала етапа, когато се наричаше платформа. Сега може ли да се нарече централизирано управление? Мисля, че на сегашния етап БРИКС вече се нуждае от някакво централизирано управление или орган, за да се превърне в своеобразен център за управление на контактите по света. И например страната, която днес председателства БРИКС, утре може да бъде заменена от друга държава, която може да е по-малко ефективна в подхода си към това.

И вторият момент е свързан с това, че Русия би искала да създаде такъв механизъм за взаимодействие със своите партньори. Може ли централната банка или новата банка, която се създава, да взаимодейства с други банки в други държави, с подобни банки? Затова сега трябва да създадем фондове, които са свързани с взаимни инвестиции.

И последен въпрос: обмисляли ли сте въпроса за присъединяването на Саудитска Арабия към БРИКС? Благодаря.

Владимир Путин: Първо, по отношение на организационната работа в рамките на БРИКС. Да, разбира се, това вече е организация, това е очевиден факт. И вие сте напълно прав, че работата на тази организация трябва да бъде структурирана. И разбира се, аз и моите колеги ще помислим върху това и работим по това. Но като цяло всяка от участващите страни е самодостатъчна и искрено искам да подчертая това, искрено се стреми да развива и укрепва този съюз. Затова не смятам, че ще има провал в работата на БРИКС. Не виждам такова нещо.

Но в същото време не бихме искали да пребюрократизираме работата на тази организация, така че да имаме служители там, които ще карат луксозни коли, да имат някакъв безкраен персонал, високи заплати и тогава като цяло не е ясно кой какво прави там. Но вие сте прав, разбира се, че тази работа трябва да бъде структурирана, трябва да помислим върху това.

За банката вече казах: имаме Нова банка за развитие. Тя още е малка. Тя финансира 100 проекта на обща стойност между 32-33 милиарда долара. По отношение на инвестиционния процес това е много важно нещо и за страни като Саудитска Арабия, Русия и други страни, Китай, Индия е много важно да могат надеждно и безопасно да инвестират в бързоразвиващи се пазари. Това е изключително важно нещо. Това е нашето предложение за създаване на нова инвестиционна платформа.

Що се отнася до Саудитска Арабия, разбира се, ние сме в много добри контакти с нашия приятел, престолонаследника, имаме отлични отношения с пазителя на двете свещени джамии, краля на Саудитска Арабия. Днес в съвместната ни работа участваха представители на Саудитска Арабия. Надяваме се, че ще продължи да се разширява.

Въпрос:  Казвам се Бианка, аз съм кореспондент на GloboNews, която е основната телевизионна мрежа в Бразилия.

Въпрос за Венецуела. Вчера благодарихте на президента Николас Мадуро за всичките му усилия, включително участието му в БРИКС, но Бразилия е против. Бих искала да знам на коя страна е Русия и дали Венецуела може да се присъедини към БРИКС дори против волята на Бразилия?

И един въпрос за Украйна. Вие също благодарихте на Бразилия и Китай за техните усилия за разрешаване на конфликта в Украйна по политически път. Бих искала да попитам, от едно до десет, какви шансове виждате този мирен план да бъде успешен в Украйна? И кое е абсолютно неприемливото от ваша гледна точка? Благодаря.

Владимир Путин: Първо по отношение на шансовете. Знаете ли, трудно ми е, дори смятам, че е неуместно да назовавам някакви числа и точки от едно до десет, защото… не искам да изглеждам груб, но фактът на опитите за започване на преговори, а след това и отказа на тези опити… Казах, че върховният представител на Турция ни се обади директно от Ню Йорк. И преди това беше същото, преди това Турция също пое инициатива по отношение на ситуацията в Черно море – да се осигури безопасна свобода на корабоплаването, да се говори и да се сключат определени споразумения и споразумения относно безопасността на ядрените енергийни съоръжения. И се съгласихме. И тогава ръководителят на киевския режим публично заяви: никакви преговори. Казахме и на нашите турски приятели: слушайте, вие ще разберете, правите ни оферта с позоваване на тях, ние се съгласяваме и след ден чуваме отказ – как да разбираме това? Те вдигнаха ръце така: ето колко трудни са партньорите.

Защо казвам, че е много трудно да се оцени от едно до десет? Поведението на украинския елит днес е много ирационално. Повярвайте ми, говоря за това, което знам. Няма да давам други оценки сега. Например, смятам, че дори техните провокации в посока Курск са свързани с опити за намеса във вътрешнополитическата ситуация и изборния процес в Съединените щати. Те искат на всяка цена да покажат на сегашната администрация и на избирателите на сегашната администрация, на тази партия, че техните инвестиции в Украйна не са били напразни. На всяка цена и на всяка цена, включително и с цената на живота на своите войници. Те работят за тях (бел.ред. – за САЩ), а не за интересите на украинския народ. Затова е много трудно, почти невъзможно да се оцени в някакви точки.

Сега относно Бразилия, оценката на Бразилия за случващото се във Венецуела. Познаваме тези оценки, нашата позиция не съвпада с тази на Бразилия по венецуелските въпроси. Говоря за това открито, говорихме за това по телефона завчера с президента на Бразилия, с когото имам много добри и, мисля, приятелски отношения.

Венецуела се бори за своята независимост, за своя суверенитет. Едно време, спомням си, лидерът на опозицията след предишните избори излезе на площада, вдигна очи към небето и каза, че пред Господа се смята за президент. Смешно.

И тогава обсъдихме тази ситуация с ръководството на Съединените щати. Е, подкрепяха и подкрепят опозицията, но скромно си мълчаха, ухилиха се и толкова. Очевидно това е нелепо, нали? Всеки може да излезе, да вдигне очи към небето и да се обяви за всеки, включително и за папата. Но това не се случва. Не трябва да е така. Има определени селективни процедури. Отидете на изборите и спечелете.

Вярваме, че президентът Мадуро спечели изборите и спечели честно. Той състави правителство. И желаем успех на неговото правителство и на венецуелския народ.

Но много се надявам Бразилия и Венецуела да уредят двустранните си отношения по време на двустранната дискусия. Познавам президента Лула като много достоен, честен човек и съм уверен, че той ще подходи към тази ситуация от точно същата позиция, от обективна позиция. И ме помоли да предам няколко думи на президента на Венецуела по време на нашия телефонен разговор. Надявам се положението да се подобри.

Що се отнася до приемането на Венецуела или друга държава в БРИКС, искам да кажа, че това е възможно само с консенсус. Имаме правило, че за да приемем който и да е кандидат в тази организация, в асоциацията БРИКС, е необходимо съгласието на всички участници в тази асоциация. Без това е невъзможно да се направи такава стъпка.

Моля, не се сърдете, но колегите ме чакат на двустранна среща. Имам много труден избор между това да дискутирам с вас и да отида там. Извинете ме, моля, не ми се сърдете.

Благодаря много.

превод: BIG5

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here