Сигнал до BIG5: „Мирител“ заблуждава българи от чужбина с предлаганите услуги за издаване на документи

0
22

 

Удостоверения, заявени и обещани в 3-дневен срок, се чакат повече от две седмици

 

В редакцията на BIG5 се получи сигнал на българин, живеещ от 15 години в чужбина, на когото се е наложило да разреши документни проблеми след смъртта на баща му – починал през декември 2024 г. в чужбина, но с адресна регистрация в софийския квартал  „Овча купел“.

Като всеки нормален човек, който няма възможност да пътува и да отиде „на гише“, подателят И.И. (бел.ред. – пълното име е на разположение в редакцията на BIG5) на сигнала потърсил български фирми, предоставящи електронни услуги за получаване на справки и документи от държавни, общински и частни регистри. Така И.И. попада на „Мирител“ ЕООД, която при търсене в Гугъл излиза на челни позиции и привлича с набора от услуги, които предлага, както и с вдъхващото доверие „Нашата мисия – лесен и бърз достъп до електронни справки и документи за имотите и лицата“ и „Винаги на ваше разположение, точно там където имате нужда“, при това „само с два клика на мишката“.

И.И. се обажда във фирмата и разговаря с Радослав Данков. Според кратко проучване от страна на BIG5, става ясно, че Радослав Данков е варненски адвокат, председател на сдружение за медиация и извънсъдебно решаване на спорове. А фирмата „Мирител“ ЕООД, според справка в Търговския регистър, се управлява от 25-годишния Еманоел Радославов Данков – явно негов син, а собственик на „Мирител“ е фондация „Алианс за гражданско право“, където председател на управителния съвет е Илина Емилова Данкова – явно съпруга на адв. Радослав Данков.

Подателят на сигнала И.И. едва ли е проучвал хронологията и състоянието на фирмата в Търговския регистър и доверчиво, на база изчерпателната информация в сайта на „Мирител“ се е обърнал към нея за издаване на нужните му удостоверения за наследници и смъртен акт. Това се случва на 7 април 2025 г. с обещание от страна на „Мирител“ за изпълнение от три работни дни.

И от тук започва сагата, която още не е приключила, въпреки десетките разговори от страна на клиента на фирмата, за да получи заявените документи. С оправданието, въпреки наличие на данни от личната карта на починалия баща, че фирмата не може да разбере към кой административен район на София се намира ж.к. „Овча купел“ – упражнение, изпълнимо иначе за 1 минути от всеки тийнейджър с интернет. При това говорим за фирма, която извършва справки от Имотния регистър, от Кадастъра и от общините.

Ето какво разказва в сигнала си до редакцията ни И.И.:

„След телефонен разговор с тях на 7.04.2025 направих официална експресна поръчка през техния сайт да ми осигурят двата документа в срок от 3 работни дни. В телефонния ни разговор Радослав Данков ме посъветва да заявя документите на хартиен носител, тъй като някои институции в България все още са „резервирани“ към документи в електронен вариант. Следвайки тази препоръка, направих точно така.

След като направих поръчката и заплатих 170 лв. за двата документа, написах във Viber на Радослав Данков, че съм завършил поръчката, изпратих му в чата копие от документа за потвърждение от „Мирител“ и му казах, че никъде не съм въвел данни за починалия ми баща. Данков каза да му ги изпратя във Viber, както и направих. За по-сигурно изпратих копие на личната карта на баща ми. Данков ме попита „кой беше районът” по местоживеене. Отговорих, че адресът e в ж.к. „Овча купел“ и МИСЛЯ, че районът е „Красно село“. От 15 години живея в чужбина и нямам точен поглед върху административното деление на столицата.

На 09.04.2025 получих имейл от „Мирител“ да им напиша на какъв адрес да ми доставят документите на хартиен носител чрез „Еконт“. Тъй като в този момент се намирах в Гърция, поисках да ми ги изпратят до офис на „Еконт“ в Петрич. Справките и действията, за извършването на които ми трябваха двата документа, можех да извърша в Петрич.

След като официално заявих доставка в Петрич, писах на Данков във Viber, че съм свършил това, което се изисква от мене в изпратения имейл, и помолих да ми изпрати двата документа, сканирани и на имейл, освен по „Еконт“. Това стана в 12:45 ч. на обед на 09.04.2025 г. Не получих отговор от Данков и в 19:15 ч. на същия ден отново му писах във Viber, питайки кога ще ми ги изпрати на имейл.

Отговори ми: „Утре са при вас”.

Следобед на 11.04.2025 получих от Данков на имейл единия документ. Помолих да ми бъде изпратен и втория на същия емайл адрес. Отговор или вторият документ така и не дойде. Игнорирах този факт и следвайки логиката, че на 09.04.2025 съм получил от „Мирител“ емайл с искане за информация къде да ми доставят документите и на 11.04.2025 съм получил единия документ сканиран на имейл, на 16.04 следобед отидох в Петрич, за да взема оригиналните документи и да направя справките, за които ми бяха необходими в съответните институции.

В Петрич с изненада установих, че в „Еконт“ няма нищо за мене.

Звъннах на Данков, който каза, че не ми бил потвърдил, че е изпратил документите и всъщност те не били изпратени. Започна да ми говори за някакъв акт за раждане, нещо което не бях поръчвал – явно обърка моя случай с някой друг.

8 работни дни след поръчката и 5 работни дни след като „Мирител“ ми поискаха адрес за доставка на документите, те не бяха изпратени!!!

Данков каза, че грешката е тяхна и ще мисли за начин как да ме компенсира, но в момента няма смисъл да се караме, а да помислим как да решим създалата се ситуация. Предложи да ми изпрати на имейл и втория документ, за който аз му написах, че не съм получил още на 11.04.2025.  Попитах го смята ли за нормално, след като лично той ме е посъветвал да заявя документи на хартиен носител, сега да ме праща да действам със сканирани копия. Съгласи се с мен, че е глупаво, но каза все пак да пробвам.

Разбрахме се да ми изпрати оригиналните документи в Гърция. Реших да не звъня на Данков, а да му напиша къде в Гърция да ми изпрати прословутите оригинали – услуга, официално предлагана на страницата на „Мирител“. В този момент вече бях убеден, че най-добре да имам черно на бяло какво съм се разбрал с него.  В 14:10 ч. му изпратих във Viber адрес за доставка в Гърция и го помолих да ги изпрати преди великденските празници. Това означава на 16 или 17 април. Отговор не последва.

В 18:55 ч. писах на Данков с молба да потвърди. В 19:17 ч. благоволи да ми отговори, че потвърждава и ще ми изпрати документите на 22.04.2025 г. Документи, заявени на 07.04.2025, с потвърден срок за услугата 3 работни дни и документи, за които на 09.04.2025 вечерта са ми казали „Утре са при Вас”!!!!

С това чашата на моето търпение преля. Звъннах на Данков да го попитам нормално ли е да отлага изпращането за 22.04.2025 и какво налага това. За първи път от началото на тази сага му повиших тон, но доброто ми възпитание беше изправено пред прекалено много предизвикателства от „Мирител“ и Радослав Данков. Той взе да ми обяснява, че едва ли не аз съм бил виновен, защото районната администрация не била „Красно село“, а „Люлин“. (бел.ред.: районната администрация на кв. „Овча купел“ е район „Овча купел“ – един от най-големите административни райони на Столична община, което може да бъде проверено бързо и лесно по много начини).

Отговорих му, че съм му написал, че „мисля”, че е „Красно село“ и че съм предоставил копие на лична карта на баща ми, където има точен адрес и фирмата, която извършва услугата, трябва да е елементарно компетентна фирма да установи коя районна администрация в София ще издава документите. След това Данков каза, че не може да изпрати документите на 16-17.04.2025г., защото ги бил получил в електронен вариант и сега трябва да повтори процедурата, за да бъдат преиздадени на хартия. Това ме остави в ступор!!! Оказа се, че след 10 дни сме на изходна позиция и това според Данков не е драма.

Не можа да ми обясни как и защо документи, които, следвайки неговия съвет, заявих на хартиен носител, се оказват издадени в електронен вариант. На въпроса ми как е станало това отговори „Ами и аз не знам, заявихме на хартия, получихме електронни”. Попитах защо след като в периода 09-11.04.2025 г. е получил документите в грешен формат, на 16.04.2025 г. в 19:30 ч. все още не е поправил тази грешка и не ги е поръчал на хартия – не можа да отговори.

Въпреки че на 16 април по обед се съгласи, че грешката е на „Мирител“, в 19:30 вече виновен бях аз, че съм ги объркал с грешна информация за районната администрация и виновна е администрацията, която е издала документите в електронен вариант, а не на хартия. Това, че e работа на „Мирител“ да установи от къде да вади документите, след като има коректна информация за адреса на починалия ми баща, не беше правилната гледна точка според Данков.

На финала Данков ми каза, че ще изпрати документите на 17.04.2025 г. и ще ми предостави копие от товарителницата. Заяви ми, че по адреса за доставка в Гърция се бил ориентирал къде съм, често бил в този район и искал да се видим за да уточним имам ли право да му държа висок тон по телефона. Не разбрах дали е заплаха тази реплика… Казах му къде точно ще съм в следващите дни и че е добре дошъл да се срещне с мене.

След като ми обеща Данков днес, 17.04.2025 г., да ми изпрати документите, товарителница и да потвърди, че ги е изпратил, към момента – 18:45 ч. все още нито ми е изпратил товарителница, нито ми е казал дали е изпратил документите.

Впечатлих се от наглостта на този човек, от липсата на професионализъм в „Мирител“ и НАЙ-ВЕЧЕ от желанието „да си измият ръцете” с твърдението, че аз и районната администрация сме виновни…

Във визитката на „Мирител“ пише, че имат „дългогодишен опит в юридическото обслужване на граждани и корпорации”.

На мен Радослав Данков ми заприлича на адвоката от сериала „Новите съседи”, в който се появява запъхтян и объркан, куфарчето му с документи се разсипва в съдебната зала, а той задължително бърка случаите, по които се явява в съда. На дело за развод започва да говори за пътен инцидент. Аз обаче не искам да съм герой в комедиен сериал, изпълнявайки ролята на клиент на такива адвокати“.

Пълният текст на сигнала и имената на подателя са на разположение в редакцията на BIG5. Ще продължим да се интересуваме от развръзката на това дълго документно пътуване „само за три дни“.

на челна снимка: адв. Радослав Данков

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here