Мнозина може и да не са забелязали, но през последните няколко седмици една не малка част от българските медии са буквално залети от най-откровена реклама на инвестиционно злато, без обаче нито една от тях да ни информира, че това всъщност е реклама, а не икономически съвети, както се опитват да ни го представят всички те.
В почти никой от въпросните репортажи, например, не бе посочено, че това е реклама на инвестиционно злато или пък, че в репортажа има някакво продуктово позициониране. А последното е задължение по закона за медиите или пък най-малкото е техен морален дълг към аудиторията.
Основно действащо лице в цялата тази мощна медийна кампания е едноличният собственик на фирмата „ТАВЕКС ЕООД“ (TAVEX) Магърдич Баклаян. Същият се представя пред медиите с името Макс Баклаян, като в голяма част от публичните си участия той пропуска да спомене, че е собственик на търговска фирма, занимаваща се с инвестиционно злато и продажба на валути. Навсякъде Баклаян е представян като икономически експерт, чиято основна цел е да просвети българите колко изгодно било, разбираш ли, всички ние да вложим парите си именно в злато. Твърдение, което само по себе си е ултра смешно, особено на фона на все по-растящата бедност у нас, както и на последните данни, че всеки пети българин в България е беден.
Оставяме обаче този медиен и корпоративен цинизъм настрана, все пак Макс не е виновен, че се опитва да прави пари и се съсредоточаваме върху лицемерието на медиите.
Както вече казахме, почти нито една медия не си направи труда да ни съобщи, че въпросното лице не е никакъв независим икономически експерт, а човек, който има пряк интерес от това да продава своя продукт. Същият напоително ни обяснява през последните седмици, колко изгодно било да си вложим парите в инвестиционно злато, докато самият той е опънал един куп офиси за подобна продажба в почти всеки един мол в страната. Офиси на фирмата TAVEX, например, има в „Парадайс мол“, „The mall“, „Сердика Център“ и „Сити Център“. Като добавим към всичко това и факта, че Макс е пловдивчанин, а и арменец, може сами да прецените какво се случва и на други места в страната.
През миналата седмица, например, в няколко поредни дни Баклаян участва в сутрешния блок на обществената телевизия БНТ, в икономическото предаване на обществената телевизия БНТ, като дори и в централната емисия новини на БНТ, бяха отделили няколко минути, за да ни обясни Макс, колко изгодно щяло да бъде да си купим инвестиционно злато. Макс участва още и по Euronews – България, както и в куп подкасти, излъчвани в интернет, а последно може да го гледате дори при Мартин Карбовски. Навсякъде той си цикли все едно и също, обяснявайки на бедния българин каква супер далавера е да си вложи стотинките в злато.
Сами може да прецените колко нагло е всичко това, а и колко нагло е това, което правят медиите, които не ни информират, че правят скрита реклама на бизнеса на едно търговско дружество, за която с до голяма доза увереност може да твърдим, че те са прибрали сериозна сума пари. Защото ни е трудно да повярваме, че по обществената телевизия в рамките на няколко дни едно лице ще ни залива с една и съща информация, без медията да е взела някой лев за това. Тук трябва още да отбележим, че това едва ли се случва за първи път, както и фактът, че да ни правят на глупаци не е нещо ново. В същото време обаче, няма причина ние да не ви информираме, когато видим, че нещо подобно се случва. Защото е достатъчно само да си спомним купищата подобни скандали, на уж много рентабилни платформи, които в крайна сметка обаче впоследствие изгърмяха толкова шумно, че на някой още им бучат главите. Достатъчно е само да споменем скандалите покрай Bulmint и Ружа Игнатова с нейния One Coin.
ОЧАКВАЙТЕ ПРОДЪЛЖЕНИЕ!
източник: mediamall.info