Актуално

Правителството вдига осигуровките от 1 януари

Правителството вдига осигуровките от 1 януари
Снимка: ai

Тристранката гледа бюджета в сряда, вноската за втора пенсия остава 5%.

Правителството планира увеличение на осигуровките от 1 януари, като целта е в бюджета да влязат още 990 млн. евро, става ясно от представените разчети. Според информацията минималната заплата ще стане 660 евро и ще бъде и прагът за самоосигуряващите се. Увеличението е 6,4%, с толкова се повишават и всички минимални осигурителни прагове. Максималният осигурителен доход се предлага да бъде 2400 евро.

В понеделник надзорът на Националния осигурителен институт (НОИ) трябва да разгледа проектобюджета на държавното обществено осигуряване. Националният съвет за тристранно сътрудничество (тристранката) се очаква да се събере в сряда.

Какво се променя от 1 януари

От 1 януари се предвижда държавните и съдебните служители да започнат да плащат осигуровки като всички останали, в съотношение 60:40. По информацията възнагражденията им ще бъдат компенсирани така, че нетният доход да се запази.

Разчетите сочат, че общо приходите от осигурителни вноски ще достигнат 9,51 млрд. евро.

Новите минимални прагове по позиции и сектори

Най-ниският праг от 660 евро ще важи за 246 позиции от общо 744 в осигурителната таблица. Най-високият праг от 1630 евро е посочен като приложим само за ръководители в сектор Производство на кокс и рафинирани нефтопродукти.

За ръководители във финансовите и застрахователните дейности минималният праг става 1469 евро. Прагът при производство на месо и месни продукти се посочва като 1375 евро. При търговия на едро се увеличава на 1201 евро, а в хотелиерство и ресторантьорство – на 1170 евро. За дейност на болници при началници на клиники и отделения прагът става 1235 евро.

При специалистите минималните прагове се посочват в диапазон 879–1069 евро, като масово прагът е 879 евро. За техници и приложни специалисти минималният праг става 820 евро. При помощен административен персонал прагът е 762 евро, а при квалифицирани работници, както и при машинни оператори и монтажници – 703 евро.

Колко ще струва увеличението за работници и фирми

По разчетите неквалифициран работник на минимален праг от 660 евро ще плаща 5,48 евро повече лична вноска на месец. Работодателят ще плаща 7,56 евро повече.

Квалифициран работник при праг 703 евро ще плаща 5,83 евро повече лична вноска. Работодателят – 8,04 евро повече, или общо 13,87 евро.

Специалист при праг 879 евро ще плаща 7,29 евро повече, а работодателят – 10,05 евро повече. За ръководители при масов праг 996 евро увеличението е общо 19,63 евро.

За работещите на максималния осигурителен доход, който се вдига от 2300 на 2400 евро, личната вноска нараства с 13,78 евро, а работодателската – с 18,90 евро.

Посочено е, че средно предприятие с 50 служители на минимални и средни прагове ще плаща между 4500 и 6000 евро повече за осигуровки на година. Ако служителите са на максимален доход, увеличението е над 11 300 евро годишно.

Вноската за втора пенсия и спорът за писмата до ЕК

Вноската за вторите пенсии остава 5%, но спорът около кореспонденцията с Европейската комисия (ЕК) продължава. През уикенда от „Да, България“ са представили нови документи, като в един от тях кореспонденцията с ЕК е подписана от вицепремиера и финансов министър Гълъб Донев.

След това е станало ясно, че е имало две версии на писмото с променен час, но с еднакъв номер. В позиция Гълъб Донев посочва, че бюджетният план от 15 октомври, писмото от 2 ноември и проектобюджетът за 2027 г. са в пълно съответствие.

В неделя от ГЕРБ са поискали оставката на Гълъб Донев. Лидерът на партията Бойко Борисов е заявил, че документът е изваден от „Демократична България“, а след проверка от ГЕРБ се е оказал верен. Борисов е описал и версия за подменена кореспонденция, при която е изпратен документ със същия входящ номер.

Сподели